مقالات

انواع شیرینی برای عید نوروز ( طرز شیرینی خانگی برای عید نوروز )

انواع شیرینی برای عید نوروز ( طرز شیرینی خانگی برای عید نوروز )

زمانی که به عید نوروز نزدیک می شویم بانوان خوش سلیقه و هنرمندی در فکر تطرز تهیه انواع شیرینی عید نوروز هستند. تهیه شیرینی خانگی عید از لحاظ قیمت نسبت به شیرینی پزی ها اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر می باشد. همچنین به همان اندازه هم خوش طعم تر است. تنها ضروری است نکات مهمی که برای هر نوع شیرینی بیان می شود را به خوبی رعایت نمایید.

موقعی که می توان با اندکی صبر و حوصله و صرف زمان و هزینه ای اندک انواع شیرینی عید نوروز خانگی لذیذ و ترد تهیه کرد به چه دلیل بایستی هزینه های زیادی جهت خرید شیرینی پرداخت نمود؟ در ضمن هر لحظه که بخواهید می توانید انواع متنوع شیرینی خانگی عید، خوشمزه و زیبا بپزید.

نکته حائز اهمیت دیگر جهت درست کردن اینگونه شیرینی های خانگی این است که فاقد مواد افزودنی و نگهدارنده می باشند. همواره زمانی که در طرز تهیه شیرینی، تخم مرغ استفاده نشد، از دوام و ماندگاری بالاتری برخوردار می باشد.

 

طرز تهیه انواع شیرینی عید نوروز خانگی

 

— شیرینی نخودی

 

انواع شیرینی برای عید نوروز ( طرز شیرینی خانگی برای عید نوروز )

 

یکی از انواع شیرینی های عید خانگی، شیرینی نخودی می‌باشد. شاید افراد کمی را بیابید که این نوع شیرینی را دوست نداشته باشند. این نوع شیرینی را می توانید هم ساده هم با طعم شکلاتی در منزل درست کنید. یکی از دلپذیر‌ترین خصوصیات شیرینی نخودی بافت نرم، سبک و آب شدن آن در دهان می‌باشد. چنانچه دوست دارید شیرینی که در خانه تهیه می‌کنید به خوبی نوع بازاری آن باشد بهتر است آرد نخودچی بکار ببرید. در زیر به طرز تهیه نخودی خواهیم پرداخت.

 

مواد لازم جهت تهیه شیرینی نخودی

 

آرد نخودچی ۳۷۵ گرم
پودر قند ۱۵۰ گرم
روغن صاف قنادی ۱۵۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
کاکائو یا پودر پسته یا کنجد به میزان لازم

 

 

طرز تهیه شیرینی عید نوروز نخودی

>> روغن و پودر قند الک شده و همچنین پودر هل را با هم زن هم بزنید تا به صورت کامل پوک، سبک و سفید رنگ شود.

>> آرد نخودچی را به این مواد به دست آمده اضافه نمایید. بهتر است آرد را قاشق، قاشق به مواد بی افزایید.

>> خمیر منسجم به دست آمده را حدود ۶ تا ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار دهید.

>> بعد از آن خمیر را درون نایلون بگذارید و با وردنه آن را صاف نمایید.

>> با کاتر یا قالب مخصوص شیرینی نخودچی خمیر را برش بزنید.

>> فر را از قبل گرم کنید.

>> شیرینی های برش زده را درون سینی مخصوص فر قرار دهید و در طبقه میانی فر با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید. توجه نمایید که حرارت فر شیرینی نخودی شما را نسوزاند و لازم است زود زود به آنها سر بزنید.

> بعد از اینکه شیرینی پخته شد آنها را از فر خارج کنید و بگذارید تا شیرینی ها به صورت کامل سرد شوند. چرا که اگر آنها را زودتر از فر بیرون بیاورید به دلیل تردی، شیرینی ها خرد می شوند.

شما می توانید این شیرینی خوشمزه را در کنار نوشیدنی مثل موهیتو نوش جان کنید ما در مقاله طرز تهیه موهیتو روش آسانی برای تهیه آن آورده ایم.

 

حتما بخوانید: طرز تهیه موکا

 

— شیرینی مشهدی

 

انواع شیرینی برای عید نوروز ( طرز شیرینی خانگی برای عید نوروز )

 

 

از دیگر شیرینی عید نوروز که برای مدل سفره هفت سین ۱۴۰۳ می توانید از آن نیز استفاده کنید، شیرینی مشهدی می باشد. این نوع شیرینی که به اسم های متنوعی چون شیرینی آلمانی، شیرینی مربایی و شیرینی مارمالادی آن را می شناسیم به علت ماندگاری بسیار می تواند انتخاب مطلوبی در فهرست شیرینی نوروزی به حساب آید.

 

مواد لازم جهت تهیه شیرینی مشهدی

 

پودر قند ۱۰۰ گرم
روغن جامد ۳۰۰ گرم
آرد ۶۰۰ گرم
شیر ۶۰ میلی
تخم مرغ ۱ عدد درشت
شربت بار ۶۰ میلی
وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری
مارمالاد یا بریلو به میزان لازم

 

مواد لازم جهت تهیه شربت بار

شکر ۱/۲ لیوان
آب ۱/۲ لیوان
گلاب ۱ قاشق غذا خوری
زعفران به میزان کافی

 

طرز تهیه شیرینی مشهدی

• مرحله نخست: تهیه شربت بار

نخست شکر و آب را با هم ترکیب کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و غلیظ شود. پس از آن گلاب و زعفران را به آن بی افزایید و بعد از چند دقیقا که شربت به غلظت کافی رسید از روی شعله آن را بردارید.

این مواد اولیه می‌تواند برای طرز تهیه شربت زعفران و گلاب هم باشد که این نوشیدنی خنک را میل بفرمایید، برای آموزش آن اینجا کلیک کنید.

•مرحله دوم: هم زدن روغن و پودر قند

روغن و پودر قند را درون ظرفی بریزید و با دور تند همزن به مدت زمان حدود ۵ دقیقه آن را خوب هم بزنید. باید ماده به دست آمده نرم و پوک باشد. پس از آن تخم مرغ را با وانیل به آن بیفزایید و هر یک را که اضافه کردید حدود چند ثانیه هم بزنید (احتیاج به هم زدن زیادی ندارد فقط در حدی که مواد با هم مخلوط شوند).

• مرحله سوم: افزودن آرد

اکنون آرد الک شده را در چند مرحله به مواد به دست آمده اضافه کنید تا جمع شود، به هیچ وجه نباید خمیر به دست آمده را با دست ورز دهید چرا که سبب خشک شدن این نوع شیرینی عید نوروز می شود. مقداری با نوک انگشت آن را ورز دهید تا خمیر جمع شود پس از آن روی خمیر را با دستمالی بپوشانید. حدود ۱ تا ۲ ساعت آن را در یخچال بگذارید تا کمی استراحت کند.

• مرحله چهارم: کاتر زدن خمیر

بعد از استراحت خمیر، آن را میان دو نایلکس بگذارید و با وردنه آن را به قطر ۲ میل باز نمایید و به هر شکلی که دوست دارید آن را کاتر بزنید. (بایستی دو مدل کاتر یکی ساده و دیگری میان تهی تا بر روی هم قرار گیرند) شیرینی ساده را درون یک سینی و میان تهی را درون سینی دیگر قرار دهید.

•مرحله پنجم: پخت 

شیرینی های ساده را در فر از پیش گرم شده حدود ۱۵ دقیقه بگذارید تا موقعی که زیر آتها طلایی رنگ شود. پس از آن شیرینی هایی که درونشان خالی است را هم درون فر بگذارید تا اماده شوند. سپس آنها را از درون فر بیرون آورده و زمانی که خنک شدند بر روی بخش سوراخ دار اندکی شربت بزنید و مغز دلخواه، پودر نارگیل یا کنجد بریزید و به بخش ساده هم کمی مارمالاد بزنید و دو بخش را روی هم بگذارید. شیرینی مشهدی لذیذ ما آماده است کافی است آن را بر روی دیس شیرینی خوری سرامیکی زیبا بچینید. نوش جان.

 

 

 

— شیرینی نارگیلی

 

انواع شیرینی برای عید نوروز ( طرز شیرینی خانگی برای عید نوروز )

 

شیرینی نارگیلی یکی دیگر از انواع شیرینی عید نوروز می باشد. این شیرینی یکی از شیرینی های سنتی ایرانی به حساب می آید که همواره جهت پذیرایی در مهمانی ها بکار برده می شود. جهت آموزش گام به گام طرز تهیه می توانید با ما تا پایان این مبحث همراه باشید.

 

مواد لازم جهت تهیه شیرینی نارگیلی

 

پودر نارگیل چرب ۶۰ گرم
شکر ۱۷۰ گرم
روغن مایع ۱۰۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۶۰ الی ۹۰ گرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق چای خوری
وانیل نوک قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه شیرینی عید نارگیلی

>> جهت پخت این شیرینی مخصوص عید نوروز نخست پودر نارگیل را با شکر و نیمی از روغن و نیمی از سفید تخم مرغ را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید. به خوبی این مواد را با هم مخلوط نمایید.

>> اگر مخلوط کن یا میکسر در اختیار نداشتید می توانید مواد را دو بار چرخ کنید. غلظت مواد بایستی بعد از مخلوط نمودن شبیه شله زرد باشد. چنانچه مواد به دست آمده سفت است بهتر است اندکی سفیده تخم مرغ و روغن به آن بیفزایید.

>> دوباره مواد را با هم مخلوط نمایید تا به غلظت ایده آل برسید. سپس یک قابلمه را تا نصف آن پر آب کنید و بر روی شعله با حرارت زیاد بگذارید. تا آب شروع به قل زدن نماید. اکنون مواد به دست آمده را داخل یک کاسه فلزی بریزید.

>> کاسه موردنظر را روی درب قابلمه بگذارید تا با بخار آب گرم شود. اکنون آن را مانند حلیم توسط یک قاشق چوبی یا پلاستیکی به صورت پیوسته زیر و رو کنید. این کار را بایستی تا زمانی ادامه دهید که مواد یکدست شود. هنگامی که مایه شیرینی عید نوروز منسجم شد، آب لیمو ترش و وانیل را به آن بیفزایید.

>> پس از آن کاسه را از روی بخار آب بردارید. سپس فر را با دمای ۱۴۰ درجه روشن نمایید.

>> به منظور اینکه روی شیرینی ها حالت گنبدی پیدا نکنند دستتان را چرب کنید و روی شیرینی ها را صاف کنید. بعد از این مراحل شیرینی ها را داخل فر بگذارید. تقریبا ۱۰ الی ۱۲ دقیقه زمان لازم دارید تا این شیرینی های لذیذ آماده شوند. پس از خنک شدن درون ظرف مدنظر آنها را بچینید.

— شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی یکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که به دلیل طعم بی‌نظیر و بافت نرم و لطیفش معروف است. این شیرینی معمولاً در مناسبت‌های خاص به عنوان شیرینی خانگی برای عید نوروز و مراسم‌های مختلف پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، طرز تهیه و مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه شیرینی خانگی عید، بهشتی آورده شده است.

مواد اولیه مورد نیاز :

آرد گندم : ۲ پیمانه

پودر قند : ۱ پیمانه

روغن مایع : ۱ پیمانه

زعفران دم‌کرده : ۲ قاشق غذاخوری

پودر هل : ۱ قاشق چایخوری

پودر پسته یا گردو برای تزئین : به میزان لازم

 

طرز تهیه بهشتی شیرینی مخصوص عید :

ابتدا زعفران را با کمی آب جوش دم کنید تا رنگ و عطر آن کاملاً خارج شود.

روغن مایع و پودر قند را در یک کاسه بزرگ ریخته و با همزن دستی یا برقی خوب هم بزنید تا مخلوطی یکدست و کرمی شکل به دست آید. آرد گندم و پودر هل را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری نرم و یکدست حاصل شود. در این مرحله، زعفران دم‌کرده را به مخلوط اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا رنگ زعفران به خوبی در خمیر پخش شود.

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. از خمیر به اندازه‌های کوچک برداشته و به شکل دلخواه (معمولاً گرد) درآورید. می‌توانید با استفاده از قالب‌های کوچک شیرینی نیز شکل‌های متنوعی بسازید. شیرینی‌ها را روی سینی فر که با کاغذ پخت پوشانده شده است قرار دهید و برای تزئین، کمی پودر پسته یا گردو روی هر کدام بپاشید.

سینی را در فر قرار دهید و شیرینی‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید تا کمی طلایی شوند. پس از پخت، شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید کاملاً خنک شوند. سپس در ظرف مورد نظر چیده و سرو کنید.

 

 

انواع شیرینی عید نوروز سنتی گیلان

شیرینی سنتی گیلان جزء شیرینی عید نوروز می باشد. این شیرینی مخصوص عید نوروز احتمالا زیاد مشهور نباشند. ولی بو و عطر خوش و مزه فوق العاده این نوع شیرینی خانگی عید سنتی آن را در گروه خوش طعم ترین شیرینی های نوروزی قرار داده است. از این شیرینی ها در تزئین سینی مزه استفاده کنید.

اکثر این شیرینی های خانگی سنتی مملو از بوی تازه آرد برنج تازه می باشند. پس از گذشت این سال ها همچنان بافت و طعم سنتی خود را از دست نداده اند این نوع شیرینی ها به عنوان هدیه مناسب عید نوروز نیز میتواند برای عزیزانتان استفاده شود. از انواع شیرینی گیلان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•شیرینی نون پنجره ای
•خرش حلوا
•سوهان بادام سوخته گیلانی
•شیرینی نخودچی
•شیرینی برنجی گیلان
•کوکی گردویی لاهیجان
•حلوا ضیابری گیلان
•شیرینی میان پر گیلانی

 

انواع شیرینی های عید سنتی اصفهان

معروف ترین شیرینی برای عید نوروز اصفهانی می باشد که جزء محبوب ترین شیرینی های سنتی اصفهان به حساب می آیند. طرز تهیه این شیرینی ها برای عید نوروز به شیوه خانگی در صورت اطلاع از قلق و فوت و فن آنها، راحت است. ولی به نظر شما محبوب ترین و معروف ترین شیرینی های این استان برای عید نوروز کدامند؟ از معروف ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•گز خانگی آردی و ساده اصفهان
• پولکی اصفهان
• شیرینی برشتوک اصفهان
•گوشفیل اصفهان
•سوهان عسلی اصفهان
• لوز مخلوط اصفهان
• لوز زعفرانی اصفهان
• شیرینی نخودچی زعفران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *