مقالات

ساده ترین آموزش ساخت شمع ( نکات ریزی که در شمع سازی نمی دانید )

ساخت شمع

شمع نماد گرمی و روشنی است، شمع‌ها پای ثابت حال خوب ما هستند و در بسیاری از مراسمات و جشن‌های مختلف مانند عید نوروز، مجلس عقد، قرار‌های عاشقانه و. . شمع روشن می‌شود.

ساخت شمع یک کار ساده و لذت‌بخش است و فاصله شما تا یاد گرفتن نحوه‌ی ساخت شمع به اندازه خواندن این محتواست.

آموزش ساخت شمع

اگر عاشق شمع هستید و در دکوراسیون خود از تعداد زیادی شمع استفاده می‌کنید، بهتر است شمع‌های مورد نیاز برای تزئینات را خودتان بسازید. در ادامه قدم به قدم به شما نحوه ساخت شمع در خانه، ساخت شمع با آب و ساخت شمع معطر به شما آموزش داده می‌شود.

 

مواد لازم برای ساخت شمع

برای ساخت یک شمع زیبا به وسایلی مانند قالب، رنگ، عطر، پارافین و. . نیاز دارید. اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید شمع درست کنید لازم به این همه متریال نیست و شما تنها به مواد ذیل نیاز دارید.

  • پارافین جامد و یا مایع
  • فتیله
  • هر نوع قالب شیشه‌ای که در منزل دارید مانند جای سس، جای مربا، لیوان شیشه‌ای.

ساخت شمع معطر

آموزش مرحله به مرحله ساخت شمع در شیشه

برای ساخت شمع تنها کافی‌ست قدم به قدم با ما همراه باشید.

قدم اول: مقداری پارافین (موم) را داخل ظرفی بریزید (بهتر است از ظرف‌های کهنه خود برای این کار استفاده کنید)، سپس با چاقو پارافین را به قطعات کوچک تقسیم کنید. اکنون ظرف به همراه محتویات داخل آن (پارافین) را بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید.

اگر دمای پارافین در حال ذوب شدن از ۹۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز کند، شمع با کیفیتی به دست نخواهد آمد. بهتر است پارافین در حال ذوب شدن را مدام با قاشق به هم بزنید و به محض اینکه پارافین به‌طور کامل ذوب شد آن را از روی حرارت بردارید.

  • در صورتیکه پارافین بر روی شعله مستقیم قرار گیرد، به سرعت خراب و غیر قابل استفاده خواهد شد.
  • برای ساخت شمع معطر کافیست تا روغن‌های معطر را بعد از ذوب شدن کامل موم (پارافین) به آن اضافه کنید و حداقل آن را به مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید.

قدم دوم: قالب شمع را از قبل شسته و کاملاً خشک کنید، به اندازه دو برابر ارتفاع قالب، فتیله را برش دهید. فتیله را در کف قالب به وسیله چسب ثابت کنید تا در زمان ریختن پارافین فتیله جابه‌جا نشود.

قسمت بالایی فتیله نیز باید در وسط قالب ثابت شود، برای اینکار می‌توان از چوبی که وسط آن سوراخه استفاده کنید.

قدم سوم: بعد از اینکه پارافین را از روی شعله غیر مستقیم برداشتید، دو دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. اکنون به آرامی پارافین را درون قالب بریزید و تا سرد شدن پارافین منتظر بمانید.

  • هرگز به منظور سریع‌تر خنک شدن پارافین آن را در یخچال قرار ندهید چرا که این کار باعث می‌شود، شمع ترک بخورد.

قدم آخر: بعد از سرد شدن پارافین، اضافه‌های فتیله را با قیچی برش دهید. اکنون شما شمع مخصوص خود را به راحتی هر چه تمام‌تر ساختید.

استفاده از شمع در منزل، بسیار در فنگ شویی توصیه شده است. برای آنکه بدانید فنگ شویی چیست مقالات دیگر ما را بخوانید.

آموزش ساخت شمع

ساخت فتیله شمع

ساخت فتیله شمع کار بسیار راحتی است که شما به راحتی می‌توان آن را در خانه انجام دهید. در ادامه ما به شما نحوه ساخت فتیله شمع با استفاده از کاموا و یا نخ آموزش داده شده است.

بهترین هدیه برای خانه دوست کدام است؟ در مقالات دیگر به این پرس با ایده های خلاقانه پاسخ داده ایم.

مواد لازم برای تهیه فیتیله

برای ساخت فتیله شمع نیاز به مواد اولیه زیاد و عجیب غریب نیست و تنها به مقداری نخ کتان نیاز دارید. نخ کتان را به اندازه مورد نیاز خود برش دهید و سپس مقداری موم را ذوب کنید. نخ کتان را درون موم ذوب شده قرار دهید، سپس با استفاده از انبر نخ آغشته شده به موم را از ظرف موم ذوب شده خارج کنید.

به نخ فرصت دهید تا خوب خنک شود، بعد از خنک شدن شما می‌توانید از آن در ساخت شمع خود استفاده کنید.

ساخت شمع در خانه

  • علاوه بر کاموا می‌توان از نخ‌های ساخته شده از پنبه و الیاف‌ها طبیعی (مانند پارچه و کنف) برای ساخت فتیله بهره برد.

 

ساخت شمع خارج از قالب

اگر به شمع‌سازی علاقه دارید ولی امکاناتی برای ساخت آن ندارید، می‌توانید بدون قالب و به راحتی شمع‌های متنوع و زیبا بسازید. پارافین شمع را آب کنید و اجازه دهید قدری خنک شود. قبل از سفت شده کامل می‌توانید با دست به راحتی آن را فرم دهید و پس از خشک شدن استفاده کنید.

به این صورت می‌توانید انوع مختلفی از ایده‌ها را پیاده سازی کرده و شمع‌های زیبا و جذابی ایجاد کنید. به این صورت می‌توانید بدون هرگونه قالبی و به راحتی شمع‌های متنوع درست کنید.

( برای دیدن جاشمعی فانتزی میتوانید به فروشگاه مراجعه کنید.)

 

 

آموزش مرحله به مرحله ساخت شمع خارج از شیشه

وسایلی که برای ساخت شمع خارج از شیشه مورد نیاز است، دقیقاً همان وسایلیست که برای ساخت شمع در شیشه لازم است با این تفاوت که چون شمع از قالب خود خارج می‌شود باید تراکم و سفتی بیشتری داشته باشد.

قدم اول: در زمان خرید پارافین حتماً به فروشنده اعلام کنید که قصد درست کردن شمع به شکل قالب را دارید تا در خرید پارافین به شما کمک کنند (پارافین با تراکم بیشتر برای ساخت شمع خارج از شیشه لازم است).

قدم دوم: اکنون به یک قالب نیاز دارید، یک جعبه آب میوه را خوب با آب و صابون بشویید تا ردی از چربی در آن باقی نماند.

قدم سوم: فتیله را به اندازه ارتفاع قالب برش دهید و آن را در وسط قالب محکم مستقر کنید.

قدم چهارم: درست مانند روش قبل پارافین را ذوب کنید (در این مرحله می‌توان رنگ مخصوص را به پارافین اضافه کنید).

قدم پنجم: پارافین ذوب شده را درون قالب بریزید (تمام پارافین را درون قالب نریزید و مقداری از آن را نگه دارید) و کمی منتظر بمانید تا پارافین حالت نیمه جامد به خود بگیرد. اکنون چند سوراخ در سطح شمع ایجاد کنید.

بعد از سرد شدن پارافین فتیله مقداری پایین می‌رود، سوراخ‌های ایجاد شده از پایین رفتن فتیله جلوگیری می‌کنند.

قدم ششم: اکنون مابقی پارافین را درون قالب بریزید و منتظر بمانید تا شمع کاملاً سرد و حالت نهایی خود را بگیرد.

قدم هفتم: اکنون نوبت به خارج کردن شمع از قالب است، معمولاً شمع به راحتی از قالب جدا می‌شود اما در صورتیکه شمع از قالب جدا نشد، بیشتر صبر کنید، قطعاً شمع به راحتی از قالب جدا می‌شود.

برای آنکه شمع‌های ساخته شده شما زیبایی بیشتری داشته باشد و با دکوراسیون شما همخوانی بیشتری داشته باشد، به یک جاشمعی خاص و زیبا نیاز دارید. جاشمعی زیبای شمع ساخته شما را چندین برابر خواهد کرد.

ساخت شمع با آب

آموزش مرحله به مرحله ساخت شمع روی آب

برای ساخت شمع روی آب به مواد اولیه مانند پارافین، فتیله و قالب نیاز دارید. تنها نکته‌ای که در ساخت این نوع از شمع‌ها وجود دارد، انتخاب قالب مناسب است. قالب انتخاب شده باید شکل قایق باشد تا بتواند بر روی آب شناور بماند.

بهتر است انتهای قالب مساحت کمتری از ابتدای قالب داشته باشد (انتهای قالب تنگ‌تر از ابتدای آن باشد).

قدم اول: پارافین را مانند روش‌های بالا ذوب کنید، چنانچه مایل هستید تا شمعتان رنگی باشد می‌توانید از رنگ‌های مخصوص شمع استفاده کنید.

قدم دوم: قالب را کمی چرب کنید تا شمع بعد از خنک شدن راحت از آن خارج شود.

قدم سوم: فتیله را به اندازه ارتفاع قالب برش دهید و آن را در وسط قالب ثابت کنید.

قدم چهارم: اکنون پارافین را به قالب‌های اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب خنک شود و شمع شکل نهایی خود را بگیرد.

قدم پنجم: بعد از اینکه شمع‌ها خوب خنک شدند، نوبت به خارج کردن آن‌ها می‌رسد. اگر دیدید که شمع‌ها از قالب خارج نمی‌شوند می‌توانید، قالب را کمی گرم کنید تا شمع‌ها راحت‌تر از قالب جدا شوند. بعد از خارج شدن شمع‌ها می‌توانید شمع‌های شناور در آب را روشن کنید و از زیبایی کار دستیتان حیرت‌زده شوید.

 

کلام آخر

در این مقاله ما به انواع روشهای ساخت شمع پرداختیم . شمع یکی از زیبا ترین ساخته های دست بشر است و از زیبا ترین محصولات تزئینی در مکان های مختلف به شمار می رود.

خصوصا که این محصول زیبا و کم نظیر با قرار گرفتن بر روی یک جا شمعی مناسب و شیک استفاده شود و با زیبایی خود محیط را دوچندان شیک و بی نظیر سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *