مقالات

تراول ماگ چیست؟ + کاربرد آن ( همه چیز در مورد آنکه ماگ سفری چیست )

نحوه عملکرد تراول ماگ

در این مقاله سعی بر معرفی و بیان مشخصات و ویژگی‌های تراول ماگ داریم. ابتدا توضیحی درباره‌ی تراول ماگ چیست ارائه داده شده و در مراحل بعدی ویژگی‌ها‌ی تراول ماگ و نحوه‌ی کاربرد و عملکرد آن تعریف می‌شود.

تراول ماگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نوشیدنی‌ها را در دمای ایده‌آل نگه می‌دارند که برای نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده می‌شوند. ماگ سفری معمولاً از فلز ضد زنگ، سرامیک یا سیلیکون ساخته می‌شود. شکل و سایز‌های متفاوتی داشته و دارای درب‌های ضد نشت می‌باشند. همچنین برخی از آن‌ها دارای دسته‌های محکم هستند. برای تهیه تراول ماگ‌ها باید به ظرفیت، قابل شستشو و محکم بودن آن توجه کرد به گونه‌ای که قابل استفاده در محیط کار و پیاده روی و حین سفر باشند.

تراول ماگ چیست؟ + کاربرد آن ( همه چیز در مورد آنکه ماگ سفری چیست )

تراول ماگ چیست؟

بسیاری از افراد در طول روز و در هنگام کار نوشیدنی‌های متفاوتی را مصرف می‌کنند. نوشیدنی‌هایی چون قهوه، چایی، شکلات داغ وحتی سوپ‌های مایع در میان وعده و یا در محل کار و مسافرت مصرف می‌کنند در اینجاست که کاربرد تراول ماگ مشخص می شود. برای در دسترس بودن این نوشیدنی‌ها داشتن یک تراول ماگ خوب الزامی است. تراول ماگ یک لیوان دارای بدنه‌ی عایق‌بندی شده است که این عایق مانع تغییر دمای نوشیدنی‌های درون ماگ می‌شود. معنی تراول ماگ، ماگ سفری می باشد که دقیقا برای مسافرت های یک روزه مناسب است و حتی می تواند یک ایده مناسب به عنوان کادو برای خواهر باشد.

این لیوان عایق‌بندی شده گنجایش و حجم زیادی دارد و نوشیدنی‌هایی چون قهوه، چای، شکلات داغ و غیره را بدون تغییر دما در خود نگهداری می‌کند. این ماگ سفری باید دارای درپوش مناسب و ضد نشت باشد تا مایع درون آن خارج نشود. قابلیت شستشو داشته باشد و از عایق‌بندی مناسبی برخوردار باشد.

 

 

کاربرد تراول ماگ سفری چیست؟

انواع ماگ سفری یا تراول ماگ‌ها کاربرد‌های زیادی دارند که افراد می‌تواند در شرایط و مکان‌های مختلف از آن استفاده کند. فرد در هنگام رفتن به کوه در تابستان و زمستان می‌تواند برای حمل آب خنک و یا نوشیدنی گرم از آن استفاده کند. در هنگام سفر که وقت کافی برای تهیه چایی و قهوه و بعضی نوشیدنی‌ها نیست می‌توان از ماگ سفری بهره برد. در محل کار و روز‌های پرمشغله که سرگرم کار می‌باشیم و یا در وقت مطالعه و انجام تحقیقات و کار‌های روزانه هستیم با نوشیدن یک چایی یا شکلات داغ و قهوه خستگی را رفع کنیم.

 

سفر: به دلیل قابلیت حفظ دمای نوشیدنی‌ها به مدت طولانی، برای سفرهای داخلی یا بین‌المللی کاربرد دارند. شما می‌توانید نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا قهوه یا نوشیدنی‌های سرد مانند آب یا نوشیدنی‌های گازدار را در تراول ماگ خود با خیال راحت حمل کنید.

محیط کاری: اگر در محیط کاری خود نیاز به نوشیدنی‌های گرم یا سرد دارید، این وسیله می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

آموزش و دانشگاه: برای دانشجویان و اساتید، می‌توانید در کلاس‌ها یا سمینارها به عنوان راهی برای نگه‌داری نوشیدنی‌ها استفاده شود.

تمرینات و ورزش: در هنگام تمرینات ورزشی، تراول ماگ می‌تواند برای نگه‌داری نوشیدنی‌های انرژی‌بخش یا آب استفاده شود.

گردشگری و مسافرت‌های خارجی: در دوره‌های تفریحی، تراول ماگ به عنوان یک همراه کم حجم برای نگه‌داری نوشیدنی‌ها و از دست رفتن زمان کمک می‌کند.

حفظ محیط زیست: یکی از مهم‌ترین کاربرد تراول ماگ برای حفظ محیط زیست، به جای استفاده از تراول ماگ یک بار مصرف از این وسیله می‌توانید استفاده کنید.

تراول ماگ چیست؟ + کاربرد آن ( همه چیز در مورد آنکه ماگ سفری چیست )

انواع ماگ سفری از نظر جنس

ماگ‌ها دارای جنس‌های متفاوتی هستند که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌شود:

ماگ چوبی

 این ماگ‌ها از گذشته مورد استفاده بودند. این ماگ‌ها در کشور‌هایی که درختان با جنس‌های مرغوب وجود دارد تولید و استفاده می‌شوند و با پیشرفت تکنولوژی امروزه دچار تغییراتی شده‌اند. اما هم اکنون نیز گزینه ای مناسب برای مصرف انواع دمنوش های مفید برای بدن می باشد.

 ماگ‌های سفالی

 ماگ‌هایی که از جنس سفال تولید شده‌اند در گذشته به وسیله دست ساخته می‌شدند ولی امروزه با پیشرفت صنعت با استفاده از چرخ سفالگری ساخته می‌شوند. جنس آن‌ها از گل سفال می‌باشد و در طرح ورنگ‌های مختلف ساخته شده‌اند.

ماگ سرامیکی

ماگ های سرامیکی نیز نوع جدیدی از ماگ ها هستند که امروزه در طرح ها و نقش های متنوعی تولید می شوند به نحوی که توانسته اند سلیقه و توجه اکثر افراد را به خود جلب کنند. برای خرید ماگ سرامیکی های سرامیکی با طرح های جذاب می توانید به فروشگاه ایدرا مراجعه کنید.

ماگ فلزی

ماگ‌های فلزی نیز از قدیمی‌ترین ساخته‌های دست بشر می‌باشد. چون انسان اولین واساسی‌ترین نیازش خوردن و آشامیدن می‌باشد و به هر جا که می‌رسید سعی می‌کرد وسایلی جهت برطرف کردن این نیازش بسازد. قبل از انقلاب صنعتی ماگ‌های فلزی ساخته می شد ولی ساخت آنها بسیار دشوار بود ولی بعد از انقلاب صنعتی تحولی در ساخت و ساز اشیا فلزی ایجاد گردید. ماگ‌های قدیمی سنگین بودند ولی ماگ‌های جدید کاملاً سبک و شکیل هستند. مشکلی که در ظروف و ماگ‌های فلزی وجود دارد قابلیت بالای انتقال حرارت می‌باشد که با دوجداره کردن ماگ‌ها تا حدودی این مشکل برطرف گردید.

نحوه استفاده از تراول ماگ

زمانی که ما نوشیدنی داغ را درون تراول ماگ خود می ریزیم، بدنه ماگ به دلیل عایق بودن این لیوان مانع از تبادل گرما بین نوشیدنی ما و هوای بیرون ماگ می‌شود. ضمن اینکه در ماگ‌های مسافرتی محفظه نگه دارنده نوشیدنی، در فضای خلاء قرار گرفته است و به همین دلیل امکان انتقال حرارت نخواهد بود. در فیزیک هر قدر سرعت حرکت در مولکول‌های یک مایع بیشتر باشد درجه حرارت بالاتر است.

پس زمانی که مولکول‌های نوشیدنی داغ با هوای سرد برخورد می‌کنند، سرعت آن‌ها کم شده و در نتیجه درجه حرارت آن پایین‌تر می‌آید و در صورتی که در مجاورت هوای سرد باقی بماند، این پروسه تا زمانی که نوشیدنی به دمای محیط برسد ادامه می‌یابد. به همین دلیل بر عکس عملکرد تراول ماگ‌ها، در لیوان‌هایی که عایق‌بندی خلاء ندارند و دیواره‌های داخلی و خارجی مجزا ندارند نوشیدنی به سرعت سرد می‌شود و با محیط هم دما می‌گردد.

تراول ماگ چیست؟ + کاربرد آن ( همه چیز در مورد آنکه ماگ سفری چیست )

نکات مهم در انتخاب تراول ماگ

  • قابل شستشو بودن یک تراول ماگ بسیار مهم است، تراول ماگ‌ها به دلیل استفاده مکرر، باید به راحتی قابل شستشو باشد. بدین صورت که اگر نیاز بود با دست آن را شستشو دهید. و بتوانید تمام بخش‌های آن را بشویید.
  • توجه به اندازه و سایز و همینطور جنس تراول ماگ از دیگر نکات مورد توجه در زمان تهیه و خرید است.
  • تراول ماگ باید درپوش مناسب و ضد نشت داشته باشد. درب یک تراول ماگ باید دارای قفل محکمی باشد تا هنگام قرار دادن آن در کیف و یا در کنار سایر وسایل دچار نشت مایعات نشود. بنابراین اگر می‌خواهید تراول ماگ شما، چیزی بیشتر از یک لیوان ساده باشد، می‌توانید از تراول ماگ‌ها با درب قفل دار استفاده کنید. لیوان‌های مسافرتی دارای درب با عایق‌بندی خلاء نمی‌باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که از یک ماگ سفری با درب پوش قفل دار استفاده کنید تا روند انتقال حرارت تا حد امکان کند شود.
  • یک تراول ماگ چه از جنس شیشه باشد و یا پلاستیک ویا استیل، باید دارای بدنه عایق و یا عایق‌بندی مناسب در اطراف بدنه باشد. اگر می‌خواهید نوشیدنی شما در همان دمای اولیه خود باقی بماند، حتماً باید یک تراول ماگ با عایق‌بندی مناسب را خریداری کنید.

 جمع‌بندی

تراول ماگ یا ماگ سفری یک وسیله مناسب برای نوشیدنی‌های مختلف می‌باشد و افرادی که عادت به مصرف نوشیدنی در محل کار و زمان سفر و یا در کوهنوردی دارند با داشتن یک ماگ سفری به راحتی می‌توانند نوشیدنی خود را صرف کنند. ماگ سفری یک لیوان عایق‌بندی شده است که نوشیدنی‌های مختلف اعم از قهوه، شکلات داغ و چای را بدون تغییر دما در خود نگه می‌دارد و در انواع و جنس‌های مختلفی ساخته شده‌اند. این لیوان عایق‌بندی شده باید از درب ضد نشت و عایق‌بندی مناسبی برخوردار باشد تا نوشیدنی خاصیت و ویژگی اصلی خود را حفظ کند.

 

2 نظر در “تراول ماگ چیست؟ + کاربرد آن ( همه چیز در مورد آنکه ماگ سفری چیست )

  1. شیوا گفت:

    کارایی تراول ماگ چقدره؟ برای یک سفر چند ساعته فقط استفاده میشه یا گرم نگه میداره تا صبح آبو؟ میخوام ببینم که چقدر میتونم روش حساب کنم؟

  2. روزیتا گفت:

    سلام
    میشه در مورد نحوه استفاده از تراول ماگ هم بگید؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *