مقالات

طرز تهیه ادویه پلویی در منزل (با ادویه پلویی خوشمزه‌ترین پلو را بپزید!)

طرز تهیه ادویه پلویی در منزل

ادویه پلویی یک نوع ادویه ترکیبی از انواع متنوعی است که برای تهیه پلوهای مختلف استفاده می‌شود. برای اینکه بدانید طرز تهیه ادویه پلویی چیست از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا طرز استفاده ادویه پلویی و موارد استفاده از این ادویه خوش طعم را آموزش ببینید.

 

ادویه پلویی شامل چیست؟

  • پودر دارچین: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر زیره: سبز ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر تخم گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر میخک: ½ چایخوری
  • پودر گل محمدی: ۴ قاشق غذاخوری
  • جوز هندی: ۱ عدد کوچک
  • پودر زنجبیل: ۱ قاشق چای خوری

 

جدیدترین مدل های پاسماوری فانتزی را در فروشگاه ایدرا ببینید.

 

طرز تهیه ادویه پلویی در منزل

طرز تهیه ادویه پلویی در منزل

برای اینکه بدانید طرز تهیه ادویه پلویی به چه شکلی است باید ۴ مرحله زیر را طی کنید:

  • مرحله اول

برای تهیه ادویه پلویی ساده در گام اول باید جوز هندی را رنده کنید تا خیلی ریز شود. پس از آن گل محمدی را به همراه میخک، تخم گشنیز، هل و رازیانه درون دستگاه آسیاب پودر می‌کنیم و سپس با هم ترکیب می‌کنیم.

  • مرحله دوم

در این مرحله که ادویه‌ها به صورت کامل پودر شدند باید همه را درون الک بریزم. پس از انجام هلک پودر زنجبیل را با جوز هندی، پودر دارچین و فلفل سیاه به ادویه‌های آسیاب شده اضافه می‌کنیم و به خوبی با همدیگر ترکیب می‌کنیم.

  • مرحله سوم

دقت داشته باشید که به دلیل اینکه برنج طبع سرد دارد می‌توانید از این ادویه در تهیه پلوهای مختلف استفاده کنید تا سردی برنج را بگیرد. پس از اینکه مراحل را انجام دادید باید یک ظرف شیشه‌ای در دار را بردارید و درون آن را با دستمال تمیز کنید.

  • مرحله چهارم

در این مرحله باید ادویه پلویی را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و درب را محکم ببندید. در نهایت ادویه را در یک جای خشک و خنک قرار بدهید و زمانی که غذا‌هایی با برنج طبخ می‌کنید از این ادویه استفاده کنید و غذای خوشمزه‌تان را نوش جان کنید.

ادویه را باید درون ظرفی با درب محکم قرار دهید تا از نفوذ رطوبت به آن و از بین رفتن عطر آن جلوگیری کنید. پیشنهاد ما به شما جا ادویه ای فانتزی است. که علاوه بر نگهداری مناسب از ادویه، زیبایی خاصی به آشپزخانه شما می‌بخشد.

 

 

موارد استفاده از ادویه پلویی

طرز استفاده ادویه پلویی

طرز استفاده ادویه پلویی چگونه است؟ شاید این سؤالی باشد که برای همه ما وجود داشته باشد! غذا‌های ایرانی یکی از خوش طعم‌ترین غذا‌هایی هستند که برای طبخ آن‌ها از ادویه‌های ویژه استفاده می‌شود .یکی از ادویه های کاربردی بعد از ادویه کاری ( خواص ادویه کاری را در مقالات دیگر ما بخوانید. ) این ادویه می باشد.

انواع پلو از جمله لوبیا پلو، عدس پلو، باقالی پلو، استانبولی و… جزء غذا‌های خوشمزه ایرانی محسوب می‌شود که اگر در تهیه آن‌ها از ادویه‌های با کیفیت و تازه استفاده شود طعم فوق‌العاده خوبی به غذا بخشیده می‌شود و علاوه بر آن طبع سرد برنج را با طبع گرمی که دارد از بین می‌برد.

با وجود اینکه انواع ادویه باعث بهبود درد‌های روماتیسمی و همچنین بهبود کیفیت هضم غذا می‌شود اما مصرف بیش از حد آن‌ها منجر به مشکلات گوارشی خواهد شد. بنابراین اینکه بدانید از ادویه پلویی در کجا باید استفاده کرد نکته مهم نیست.

ادویه پلو یکی از غذا‌های معروف شهر تبریز است و ترک‌های تبریز بهترین ادویه پلویی‌ها را تهیه کرده و روی غذا سرو می‌کنند.

همانطور که از نام خوشمزه‌ترین غذای تبریزی مشخص است در آن از ادویه‌های متنوعی استفاده می‌شود. ادویه پلو طبعی گرم دارد و از آنجا که بسیاری از خوراکی‌های امروزی دارای طبع سرد هستند می‌تواند غذا را متعادل کند همچنین برای جوانان هم بسیار مفید باشد.

طبق گفته افراد متخصص بهترین زمان استفاده از ادویه پلویی در غذا‌هایی که دارای این ادویه‌ نیستند مثل عدس پلو و زرشک پلو درست در زمان طبخ یا در کنار آن‌هاست.

نکته مهم درباره ادویه پلویی اینست که باید بدانیم این ادویه بعنوان ادویه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین استفاده از آن در کنار ادویه‌های دیگر لازم است.

بهترین زمان اضافه کردن ادویه پلویی زمانی است که برنج می‌خواهد دم بکشد. ادویه را باید به صورت لایه لایه به برنج اضافه کنید. بدین صورت که پس از گذاشتن ته دیگ (برنج، نون، ته چین، سیب زمینی و…) اولین لایه برنج را میریزید سپس مقداری ادویه روی برنج میریزید و این مرحله را ادامه می‌دهید.

البته می‌توانید ادویه را روی برنج بریزید اگر برنج آبکش نیست؛ پس از اینکه برنج دم کشید ادویه را ترکیب کنید. توجه کنید که اگر از مرغ یا گوشت درون برنج خود استفاده می‌کنید بهتر است پس از لایه برنج مرغ و گوشت آن را اضافه کنید و سپس ادویه را روی آن بریزید.

 

 

نکاتی در زمان نگهداری از ادویه پلویی که نمی‌دانستید!

ادویه پلویی شامل چیست

  • یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ظرفی که از آن برای نگهداری ادویه استفاده می‌شود باید کاملاً خشک باشد. به دلیل اینکه رطوبت منجر به چسبیدگی ادویه می‌شود و به طور کلی ساختار ادویه را نابود می‌کند و عملاً ادویه دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
  • همچنین خوب است توجه کنید که برای نگهداری ادویه حتماً از ظروف در دار استفاده کنید تا از ورود آلودگی‌ها و حشرات و همچنین هوا به داخل آن جلوگیری به عمل‌آورید.
  • تا جایی که برایتان مقدور است درب ظرف را محکم ببندید تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری کنید.
  • بهترین زمان برای مصرف ادویه یک هفته بعد از آسیاب کردنش است.

با رعایت کردن این نکات می‌توانید ادویه را به صورت تازه هر زمانی که دوست دارید استفاده کنید. همانطور که گفته شد استفاده از این ادویه برای درد‌های روماتیسمی و هضم غذا بسیار توصیه می‌شود.

اما استفاده بیش از حد از از هر چیزی خطر آفرین است. اگر از تنبیه بیش از حد استفاده کنید ممکن است در طول زمان دچار مشکلات گوارشی شدید. بنابراین از هر ادویه‌ای که در غذای خود استفاده می‌کنید به اندازه کافی و تنها برای یک طعم دهی ساده به غذا کمک بگیرید و نه بیشتر از آن.

می‌توانید برای دیدن طرح های متنوع و خرید ظروف سفالی رنگی روی لینک کلیک کنید.

 

خواص ادویه پلویی که باید بدانید!

همانطور که در این مقاله خواندید به دلیل برخورداری از طبع گرم این ادویه دارای خواص بسیار زیادی است. از خواص مهم این ادویه می‌توان به عواملی نظیر آنچه در زیر آمده است اشاره کرد:

  • ضد مسمومیت
  • ضد نفخ
  • ضد اسهال
  • ضد پیچش شکم
  • ضد تهوع

این ادویه همچنین منجر به افزایش اشتها شده و بادشکن است. بنابراین افرادی که درگیر باد معده و نفخ شکم هستند می‌توانند از این ادویه مفید استفاده کنند. ادویه پلویی باعث افزایش شیر مادران شده و همچنین منجر به تقویت گردش خون خواهد شد. به علاوه ادویه پلویی دارای خاصیت ضد انعقادی خون نیز هست.

از دیگر خواص ادویه پلویی می‌توان به رفع عرق بدن، آرامبخش بودن و همچنین خوشبو کردن دهان یاد کرد.

همانطور که گفته شد، در این ترکیب از گل محمدی هم استفاده شده است. همه با خواص و مزیت فراوان گل محمدی آشنا هستیم و خبر از عطرو بوی آن داریم.

این ترکیب ادویه خوشمزه با به همراه داشتن گل محمدی و همچنین سایر ادویه‌های مختلف و متنوع باعث می‌شود تا عطر بسیار زیبایی به غذا بخشد که این عطر مدهوش‌کننده آرامش را برای اهالی خانواده به ارمغان آورد.

پول بیبر چیست؟ در مقالات دیگر ایدرا در باره این ادویه ترکیه ای خوشمزه بخوانید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله خواندید ادویه پلویی طبع گرم دارد و برای بهبود مزاج بسیار مؤثر است. از خواص بسیار زیادی دارد و می‌توانید از آن در کلیه غذا‌هایی که از برنج تشکیل می‌شود استفاده کنید.

امیدواریم نکاتی که در این مقاله گفته شد برای شما مفید بوده باشد. برای استفاده از این ادویه، بهتر است درست طبق دستورالعملی که در ابتدای مقاله گفته شد مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و داخل یک ظرف دربسته نگهداری کنید و روی غذا‌هایی که دوست دارید اضافه کنید و از طعم خوش آن لذت ببرید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما صمیمانه قدردانیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *