مقالات

معرفی انواع عود ( خواص عود چیست؟ )

خواص دود کردن عود چیست؟

عود از مواد معطری است که علاوه بر بوی خوش، خاصیت‌های درمانی مختلفی نیز به همراه دارد. دود کردن عود در بسیاری از مذهب‌ها از گذشته تاکنون رایج بوده است. در طب سنتی از دود کرن عود برای برطرف کردن برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در ادامه در مورد عود چیست، انواع آن و مهم‌ترین خواص عود صندل صحبت می‌شود.

عود چیست؟

عود تکه چوبی است که از درخت‌هایی خاص برش داده شده و پس از سوزاندن بوی خوش و آرامش بخشی را در محیط پخش می‌کند. این نوع چوب در کشور‌هایی مانند چین و هند در آیین‌های مذهبی سوزانده می‌شود. در ایران نیز از عود برای خوشبو کردن محیط استفاده می‌شود.

علت بوی خوش عود‌ها، ساختار مواد تشکیل‌دهنده آن‌هاست. موادی مانند کتون‌ها، استر‌ها و آلدئید‌ها در عود وجود دارند که باعث ایجاد بوی خوش می‌شوند. این مواد با روش‌های شیمیایی نیز قابل تولید هستند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده عود از مواد صنعتی و اسانس‌ها برای تولید عود استفاده می‌کنند. این گونه عود نه تنها خاصیتی ندارند بلکه باعث آسیب‌هایی برای سلامتی نیز می‌شوند.

برخی از عود‌ها از ترکیب ماده سوزاننده‌ای مثل گرد چوب یا زغال با ماده معطر مانند صمغ‌ها، پوست درختان، کندر، مشک، مریم گلی، چوب صندل و … تولید می‌شوند.

برای دیدن طرح های متنوع و جدید جا ادویه شیک و جدید به فروشگاه مراجعه کنید.

 

عود چیست؟

انواع مدل های عود

عود‌ها در انواع و شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. میله‌ای، مخروطی، پودری و مارپیچی انواع رایج عود‌ها هستند که نوع میله‌ای پراستفاده‌ترین آن‌هاست. علاوه بر آن عود‌ها به صورت‌های مختلفی مانند چوب خام، پودر یا حتی به شکل مایع نیز تولید می‌شوند.

سوختن عود ممکن است ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد. بهتر است در این زمان عود را در یک ظرف عودسوز قرار داده و به آن دست نزنید و اجازه دهید به طور کامل دود شود. پس از گذشت مدت زمانی از دود شدن آن، رایحه عود در محیط پخش شده و تأثیر آن را مشاهده می‌کنید.

 

 

انواع عود و خواص آنها کدامند؟

  نوع عود خواص 
🟡دارچینضد سرماخوردگی / اختلالات گوارشی / بی‌اشتهایی
 🟡عود اکالیپتوسضد سرماخوردگی / آنفلوانزا / رفع خستگی جسمی
 🟡عود نعناشاداب‌کننده / رفع خستگی جسمی / رفع سوء هاضمه /
 🟡مریم‌گلیشاداب کننده / رفع خستگی جسمی
 🟡آویشندرمان استرس
 🟡اکلیل‌کوهیرفع خستگی فکری / رفع حواس‌پرتی و فراموشی
 🟡بابونهرفع سوء هاضمه / اختلالات گوارشی / بی‌اشتهایی
 🟡اسطوخودوسعنوان مسکن و ضد درد
 🟡گل سرخضدعفونی کردن محیط

خواص دود کردن عود چیست؟

خواص عود‌ها به مواد سازنده و درخت و گیاهی که از آن گرفته می‌شوند، بستگی دارند. همچنین عود‌ها طبع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها سرد و خشک بوده و برخی دیگر طبع گرم دارند. این تفاوت طبع باعث تفاوت در خاصیت‌های درمانی آن‌ها می‌شود.

برخی از عود‌ها مانند عود گل نرگس برای تقویت سیستم ریه بسیار مناسب است. دود کردن عود اسطوخودوس برای برطرف کردن اختلالات خواب تأثیر بسیار زیادی دارد. عود‌های عنبر نسا از بروز بیماری‌های ویروسی جلوگیری می‌کنند. مشک از مواد بسیار با خاصیتی است که دود کردن عود آن باعث افزایش هوشیاری ذهنی می‌شود. یاسمن، مشک و لیمو ازجمله عود‌هایی هستند که به افزایش میزان تمرکز کمک بسیار زیادی می‌کنند. با توجه به خواص و فوایدی که در موردعود گفته شد می تواند یک گزینه مناسب در خرید کادو برای خانه جدید باشد.

خواص عود صندل

عود صندل چیست؟

یکی از عود‌های بسیار پرطرفدار عود چوب صندل است. چوب صندل از درخت سانتالوم به دست می‌آید. این نوع عود دارای رایحه‌ای شیرین و بسیار لطیف است. چوب صندل دارای قیمت بسیار بالایی است به همین دلیل حجم کمی از آن را در چوب و یا شمع ادغام می‌کنند تا بتوان با قیمت مناسب‌تری از خواص و عطر آن استفاده نمود.

شما می‌توانید در زمان‌های مختلف از عود چوب صندل استفاده کنید. اما بهترین زمان برای استفاده از عود صندل، در زمان‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا، قبل از خواب و صبح پس از بیدار شدن است. در زمان مدیتیشن می‌تواند استرس و اضطراب را به طور کامل از شما دور کند. قبل از خواب نیز خلق و خوی شما را تنظیم کرده تا بتوانید خوابی آرام و راحت داشته باشید. همچنین دود کردن آن پس از بیدار شدن از خواب می‌توانند برای داشتن یک روز شاد و پرانرژی شما را آماده کند.

برای اطلاع از پاسماوری جدید دست ساز هنرمندان ایدرا به صفحات دیگر ما مراجعه نمایید.

خواص عود صندل

عود صندل خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. از چوب صندل هم می‌توان برای روغن و هم عود استفاده نمود. هندوئیسم یکی از مذهب‌هایی است که از چوب صندل بسیار زیاد استفاده می‌کنند. چوب را آسیاب کرده و خمیر به دست آمده را می‌سوزانند. این نوع عود هوا را نیز تمیز می‌کند.

مذهب بودیسم چوب صندل را به عنوان یک عود مهم و با خاصیت برای ارتقا ذهن انسان و تغیر امیال آن می‌دانند. استفاده از عود چوب صندل آرامش خاصی را به محیط خانه می‌بخشد. بودایی‌ها از عود‌های مختلفی در مراسمات خود استفاده می‌کنند، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عود صندل است.

در علم پزشکی خواص مختلفی برای چوب صندل معرفی شده است. این خواص شامل برطرف کردن بی‌خوابی، استرس و اضطراب، مشکلات افسردگی و … است. دود کردن چوب صندل باعث باز شدن ذهن افراد می‌شود.

در آخر

از آنجایی که عود‌ها پس از دود شدن خاکستری از خود تولید می‌کنند، این خاکستر بر روی فرش یا محیط اطراف پخش می‌شود. به همین دلیل بهتر است از ظرف‌های مناسب دودکردن عود خریداری کنید تا خاکستر عود‌ها بر روی آن ریخته شود.

ظروف سرامیکی ازجمله مناسب‌ترین ظروف برای دود کردن عود هستند. این ظروف به شکل‌های مختلف دایره‌ای و مستطیلی ساخته می‌شوند. مدل‌های دایره‌ای به صورت گود طراحی شده و در وسط آن‌ها سوراخی قرار گرفته تا بتوانید عود را درون آن جای دهید. به این صورت خاکستر‌های سوختن عود در قسمت گودی قرار می‌گیرند. پیشنهاد می کنیم حتما برای خانه خود یا در نوشتن لیست خرید جهیزیه عروس خرید عود سوز را فراموش نکنید.

برخی مدل‌ها نیز به صورت مستطیلی هستند که در یک سمت آن جای نگهدارنده عود تعبیه شده است. در این مدل نیز عود در امتداد بخش مستطیلی قرار گرفته و خاکستر‌های آن در حین سوختن بر روی ظرف ریخته می‌شوند.

جاعودی‌های سرامیکی دست ساز نیز وجود دارند که با طرح‌های فانتزی و تنوع بالایی ساخته می‌شوند. می‌توانید متناسب با دکوراسیون منزل خود و محیط موردنظر مانند اتاق خواب، اتاق خواب کودک، اتاق نشیمن و … از مدل‌های موجود خریداری کنید.