مقالات

روش تمیز کردن ظروف مسی ( ظروف مسی چگونه تمیز می شوند؟ )

روش تمیز کردن ظروف مسی ( ظروف مسی چگونه تمیز می شوند؟ )

مس از قدیمی‌ترین فلزات کشف شده توسط انسان است که کاربرد زیادی در ساخت انواع وسایل تزئینی و ظروف مختلف پخت و سرو غذا دارد. ظروف مسی میزان انتقال حرارت بسیار بالایی در میان ظروف مختلف دارند و پخت غذا در این نوع ظروف به دلیل گرمای یکنواخت بسیار عالی است. همچنین دارای خواص ضد میکروبی نیز هستند. اما مهم‌ترین نکته در مورد استفاده از این ظروف حفظ درخشش آن‌هاست. ظروف مسی پس از مدتی استفاده از درخشش و تمیزی اولیه خود دور شده و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را تمیز کرد. در ادامه قصد داریم چند روش بسیار کاربردی و تأثیرگذار در تمیز کردن ظروف مسی آموزش دهیم.

 

 

۶ روش تمیز کردن ظرف مسی 

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن مس و ایجاد درخشش در ظروف مسی وجود دارد. در این روش‌ها از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه تعدادی از بهترین این روش‌ها معرفی شده‌اند. بهتر است قبل از استفاده از هرکدام از روش‌ها، ظروف مسی را به طور کامل بشویید ت هرگونه آلودگی و چربی از سطح آن‌ها پاک شود.

 

۱. استفاده از سرکه، آرد و نمک

آرد و نمک را با اندازه یکسان ترکیب کنید، سپس تا جایی به آن سرکه اضافه کنید که خمیری یکدست به وجود بیاید. مواد را به خوبی ترکیب و با قلم مو سطح ظرف را به آن آغشته کنید. پس از ۳۰ دقیقه خمیر را از سطح ظرف پاک کرده و ظرف را به طور کامل بشویید.
سرکه به کمک نمک از سطح ظرف عبور می‌کند و نمک نیز به عنوان ساینده سطح عمل می‌کند. آرد نیز تأثیر سایندگی بالایی دارد و ترکیب آن با سرکه و نمک مخلوط بسیار عالی برای پاک کردن سطح مس ایجاد و سطح ظرف را کاملا تمیز می‌کند. این ترکیب برای برق انداختن ظروف مسی بسیار کاربردی و تأثیرگذار است.

۲.تمیز کردن ظروف مسی با ترکیب لیمو و نمک

تمیز کردن ظروف مسی به کمک ترکیب لیمو و نمک امکان پذیر است. لیمو خاصیت لکه بری بالایی دارد و برای تمیز کردن ظروف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب آن با نمک باعث از بین رفتن انواع مختلف لکه‌های تیره و کدر می‌شود. لیمو خاصیت اسیدی دارد و با ترکیب شدن با نمک می‌تواند از خوردگی سطوح عبور می‌کند.

برای استفاده از این ترکیب لیمو را به نمک آغشته کنید و آن را بر روی سطح ظرف بکشید. این کار را تا زمانی که لکه‌های سطح ظرف کاملا پاک شوند.

برای دیدن ایده های زیبای خرید بهترین کادوی سالگرد ازدواج برای زن مقاله ی دیگری از ایدرا را بخوانید.

۳. برق انداختن ظروف مسی با جوش شیرین

ترکیب جوش شیرین و سرکه یکی از ترکیبات بسیار عالی برای تمیزکردن ظروف مسی است. برای استفاده از این روش کافی است خمیری از این دو ماده ایجاد کنید و بر روی سطح ظرف بکشید. برای این کار می‌توانید از قلم مو استفاده کنید. خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه روی ظرف قرار دهید و سپس با حوله تمیز کنید.

 

روش تمیز کردن ظروف مسی ( ظروف مسی چگونه تمیز می شوند؟ )

 

۴. جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین را به همراه لیمو نیز می‌توانید برای پاک کردن ظروف مسی استفاده کنید. جوش شیرین به عنوان ساینده و لیمو با خاصیت اسیدی می‌توانند به سطح ظرف نفوذ کرده و لکه‌ها و آلودگی‌ها را برطرف کنند.

مقداری جوش شیرین درون ظرفی قرار دهید. آب لیموی تازه را به ان اضافه کنید تا مخلوطی خمیری شکل حاصل شود. این خمیر را به کمک دستمال یا قلم مو بر روی سطح ظروف مسی بمالید. این خمیر نیز حداقل به مدت ۳۰ دقیقه باید بر روی طرف باقی بماند. پس آن ابتدا خمیر را به طور کامل پاک کرده، سپس ظرف را بشویید.

اردوخوری چیست؟ همه چیز در مورد این ظروف شیک را در مقاله ی دیگری از ایدرا بخوانید.

روش تمیز کردن ظروف مسی ( ظروف مسی چگونه تمیز می شوند؟ )

 

۵. استفاده از سس قرمز

یکی از روش‌های عالی برای تمیز کردن ظروف مسی و ایجاد درخشش در آن‌ها استفاده از سس قرمز است. برای استفاده از این مواد کافی است سطح ظرف مسی را کاملا به سس قرمز آغشته کنید و پس از چند دقیقه با کمک دستمال نرم آن را کاملا پاک کنید.

۶. استفاده از اسیدسولفوریک

یکی از بهترین و تأثیرگذارترین گزینه‌ها برای سفیدکردن ظروف مسی استفاده از اسیدسولفوریک است. توجه کنید که این اسید به ظروف فلزی دیگر آسیب می‌رساند. به همین دلیل تنها برای تمیز کردن ظروف مسی از آن استفاده کنید. قبل از کار حتما از دستکش‌های لاستیکی مقاوم استفاده کرده و مواد را بر سااس دستورالعمل درج شده بر وری ظرف آن استفاده کنید.
این ماده را با آب مخلوط کرده و ظرف مسی را درون آن قرار دهید. مایه شروع به جوشیدن می‌کندف پس از پایان جوشیدن می‌توانید ظرف را به طور کامل بشویید.

 

روش تمیز کردن ظروف مسی ( ظروف مسی چگونه تمیز می شوند؟ )

چند توصیه در هنگام استفاده از ظروف مسی

ظروف مسی پس از مدتی استفاده دچار لکه‌ها و سیاهی‌هایی می‌شوند که با روش‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید. نحوه نگهداری و استفاده از این ظروف در ایجاد لکه اهمیت زیادی دارد. در ادامه نکات مهمی برای استفاده از ظروف مسی عنوان شده که با رعایت کردن این نکات دیرتر دچار لکه می‌شوند.

• زمانی که برای اولین بار ظروف مسی را خریداری می‌کنید به همراه ۲ تا ۳ لیوان شیر بجوشانید. مقداری آب نیز درون آن قرار دهید. پس از جوشیدن آن را خالی کرده و به خوبی بشویید.
• مس خاصیت رسانایی بسیار بالایی دارد و حرارت را انتقال می‌دهد. هنگام پخت غذا بهتر است حرارت را بسیار ملایم کرده تا قلع داخل ظرف نسوزد.
• مواد غذایی که خاصیت اسیدی دارند به سرعت به ظرف مسی آسیب می‌زنند. بهتر است استفاده از این گونه مواد مانند لیمو خورشت را در لحظات پایانی به غذا اضافه کنید.
• درون ظرف مسی روکش قلع دارد، به همین دلیل هرگز نباید آن را با سیم ظرفشویی تمیز کنید، زیرا این لایه از بین می‌رود. برای شستن ظروف مسی بهتر است ظرف را برای مدتی خیس کرده و سپس با اسکاج نرم بشویید.
• زمانی که داخل ظرف مسی ساییده شده و قلع آن از بین برود، باید قلع کردن مجدد آن انجام شود تا قابلیت استفاده مجدد داشته باشد.
• استفاده از روغن گیاهی از سیاه شدن ظروف مسی جلوگیری می‌کند.
• برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف می‌توانید آن‌ها را در محیط‌هایی که میزان رطوبت بسیار پایینی دارند، قرار دهید. رطوبت مهم‌ترین عامل سیاه شدن ظروف مسی است.

حرف آخر

مس خاصیت‌های بسیار زیادی دارد. علاوه بر آن ظروف مسی نیز از گذشته تاکنون هم برای پخت غذا و هم موارد تزئینی کاربردهای زیادی دارند. اما مهم‌ترین مشکل این ظروف این است که با گذشت زمان سیاه شده و از درخشش و زیبایی آن‌ها کاسته می‌شود. رعایت نکات مهم هنگام استفاده از این ظروف می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده و مدت زمان بیشتری طرف سالم و بدون لکه باقی بماند. درصورتی که ظروف مسی شما پس از مدتی دچار سیاهی شدند می‌توانید از روش‌های گفته شده برای پاکسازی آن استفاده نمایید.

یک نظر در “روش تمیز کردن ظروف مسی ( ظروف مسی چگونه تمیز می شوند؟ )

  1. فاطمه السادات بهشتی گفت:

    همه از برق انداختن ظروف مسی به رنگ قرمز سخن می گویند ولی هیچ کس از سفید و برق انداختن کاسه های مسی سفید گذشته سخن نمی گویند .
    موارد گفته شده در سایت عالی است .
    یک راه حل عالی در خانه برای برق انداختن مس سفید ،ارائه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *