مقالات

همه چیز در مورد ظروف اردوخوری (+ راهنمای چیدن میز با اردوخوری )

ظروف اردوخوری چیست

اردوخوری یکی از نمونه ظروف بسیار پرکاربرد در هر خانه‌ای است. استفاده از این ظروف برای سرو انواع مختلف غذا‌ها و خوراکی‌ها استفاده می‌شود و جلوه زیبایی به میز پذیرایی می‌دهد. انواع مختلفی از آن‌ها در جنس‌ها و طرح‌های مختلف موجود است که با توجه به سلیقه و نیاز خود می‌توانید از آن‌ها خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی در مورد اردوخوری، انواع آن، کاربرد‌ها و نحوه استفاده از آن بیان کنیم.

اردوخوری چیست؟

اردو یا اردور به معنای پیش غذاست که در زبان فرانسوی به آن اردو گفته می‌شود. پیش غذا‌ها انواع مختلفی داشته و با توجه به سلیقه مردم در کشور‌های مختلف، متفاوت است. اردوخوری به ظروفی گفته می‌شود که برای سرو این پیش غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اتواع سوپ، پوره‌ها، خوراک‌ها و … در کشور ما به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. توجه داشته باشید اردوخوری باید متناسب با نوع پیش غذا استفاده شود. از اردوخوری‌ها برای سرو انواع فینگرفود نیز استفاده می‌شود.

انواع ظروف اردوخوری

این ظروف انواع مختلفی داشته که با توجه به نوع خوراکی می‌توانید بهترین مدل را انتخاب کنید. در ادامه برخی از پرکاربردترین اردوخوری‌ها را معرفی می‌کنیم:

انواع ظروف اردوخوری

اردوخوری چوبی

نمونه‌ای بسیار زیبا و جذاب از این ظروف، مدل‌هایی با جنس چوب است. این نوع ظرف معمولاً برای سرو تنقلات، آجیل، خشکبار و … استفاده می‌شود. تنوع بالایی از محصولات چوبی نیز در دسترس است که با توجه به مدل و سایز آن‌ها می‌توانید خریداری و استفاده کنید. بسیاری از مدل‌های چوبی قابلیت شستشو ندارند.

اردوخوری سرامیکی

مدل‌های سرامیکی اردوخوری از پرطرفدارترین انواع اردوخوری‌ها هستند. این نمونه به دلیل جنس مقاوم‌تر برای سرو انواع سوپ، سالاد، ماست‌هاف ترشی و … مناسب هستند. هرچند از این نوع اردوخوری می‌توان برای خشکبار نیز استفاده کرد. شستشوی این نوع اردوخوری‌ها به راحتی انجام می‌شود. برای انتخاب و خرید اردو خوری  به فروشگاه ایدرا مراجعه نمایید.

 

اردوخوری چندخانه‌ای

اردوخوری‌های چندخانه از نمونه‌های بسیار کاربردی هستند که می‌توان چندین مدل ترشی، آجیل، تنقلات و … را در کنار یکدیگر قرار داد. با استفاده این ظروف نظم عالی بر روی میز پذیرایی شما برقرار می‌شود.

اردوخوری چندطبقه

نمونه جذاب دیگری از اردوخوری‌ها مدل‌های دو یا چند طبقه هستند که برای سرو انواع میوه‌ها، کاپ کیک‌ها، فینگرفورد‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اردو خوری‌ها در جنس‌های مختلف چوبی، سرامیکی و … در بازار موجود هستند. اردوخوری چند طبقه می تواند یکی از گزینه های خرید کادو برای خانه جدید دوستانتان باشد.

 

اردوخوری چند طبقه

می‌توانید در برخی از این ظروف یک عصرانه خوشمزه سرو کنید.

اردوخوری پایه‌دار

نمونه دیگری از این نوع ظروف مدل‌های پایه‌دار هستند که از نظر جنس و کاربرد اردوخوری می‌توانند مشابه نمونه‌های قبلی باشند. با این تفاوت که ظروف پایه دار بوده و زیبایی خاصی به میز پذیرایی شما می‌دهند.

کاربرد ظروف اردوخوری برای چیست؟

اردوخوری کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد. علاوه بر سرو پیش غذا می‌توان از آن برای موارد دیگری نیز استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین استفاده‌های آن برای چیدمان جذاب‌تر خوراکی‌ها و نظم دادن به میز پذیرایی است. فرقی ندارد برای چه نوع خوراکی از آن استفاده می‌کنید، در هر صورت میز مرتب و آراسته‌ای به کمک آن‌ها ایجاد می‌شود.

انواع ترشیجات، آجیل و تنقلات، دسر‌ها، پیش غذا و انواع مختلفی از خوراکی‌ها را می‌توانید با اردوخوری‌ها سرو کنید. استفاده از این ظروف باعث ایجاد حس مثبتی در ذهن مهمان‌ها می‌شود.
یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این نوع ظروف برای زمان‌هایی است که مهمانانی سرزده به منزل شما می‌آیند. در این موقعیت شما ممکن است فرصت کافی برای تزئین خوراکی‌های مختلف نداشته باشید. بهترین گزینه انتخاب اردوخوری و قرار دادن خوراکی‌های مختلف پذیرایی مخصوصا شیرینی درون آن‌هاست. با استفاده از ست چایخوری سرامیکی می توانید حتی جذابیت بیشتری هم به پذیرایی خود بدهید.

 

اردوخوری سرامیکی

 

راهنمای چیدن میز با اردوخوری

اولین قدم برای تزئین میز ناهارخوری با اردوخوری مشخص نمودن هدف است. قصد دارید چه نوع خوراکی‌هایی را با این ظروف سرو کنید. ابتدا باید مناسب‌ترین ظرف را انتخاب کنید. نکته مهم در زمینه انتخاب ظروف این است که بهتر است از تنوع بالای یاز آن‌ها استفاده نکنید و تقریباً ظروف هم خانواده را برای پذیرایی استفاده کنید. این کار از درهم ریختگی و شلختگی میز پذیرایی جلوگیری می‌کند.
اگر چندین نوع سالاد، ماست، دسر، دورچین و … دارید بهتر است به جای استفاده از چندین ظرف مختلف برای هرکدام از اردوخوری‌های مناسب استفاده کنید. با این کار از شلوغی بیش از میز جلوگیری می‌شود.

بهتر است هر دسته از خوراکی‌ها را در یک اردوخوری واحد قرار دهدی. به عنوان مثال از یک ظرف مناسب برای سرو چند نمونه ترشی استفاده کنید. چند مدل ماست را در کنار یکدیگر در یک اردوخوری قرار دهید. به این صورت نظم خاصی در میز برقرار شده و مهمان نیز برای انتخاب کار ساده‌تری دارد.

 

 

 

 

انتخاب اردوخوری مناسب برای هر غذا

تنوع بالای ظروف اردوخوری دست شما را برای انتخاب باز می‌کند. اما هنوز هم بسیاری از افراد در انتخاب بهترین گزینه اردوخوری اطلاعات کافی ندارند. نکات مختلفی در مورد نوع ظرف و خوراکی موردنظر وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شاید اولین نکته برای انتخاب اردوخوری توجه به نوع خوراکی باشد. قطعاً برای سرو آجیل از ظروف کوچک‌تر استفاده می‌شود. اما برای سرو ماست یا سالاد به اردوخوری‌های بزرگ‌تر نیاز داریم. برخی اردوخوری‌ها دارای بخش‌های بسیار کوچک‌تر هستند که درون آن‌ها میزان کمی از خوراکی موردنظر جای می‌گیرد. این ظروف برای ترشی، زیتون، آجیل، پاستیل، تخمه و … مناسب هستند.
اردوخوری‌ها در جنس‌های مختلف چوبی، سرامیکی، شیشه‌ای و … تولید می‌شوند. معمولاً از مدل‌های شیشه‌ای و سرامیکی برای سالاد، ماست، ترشی و … استفاده می‌شود. از اردخوری‌های چوبی نیز برای سرو انواع آجیل و خشکبار استفاده می شود.

مدل اردوخوری را نیز می‌توانید با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. اردوخوری‌ها تنوع بسیار بالایی داشته و شکل‌های مختلف قلبی، حلزونی، دوطبقه و … تولید می‌شوند.

سوفله خوری چیست؟ اگر در این باره نیاز به اطلاعات دارید مقاله ی دیگری از ما را بخوانید.

ظرف اردوخوری چیست

 

نکات مهم پیش از تهیه ظروف اردوخوری

هنگام خرید حتماً باید به کاربرد مورد نظر توجه داشته تا بتوانید مناسب‌ترین ظرف را انتخاب کنید. مهم‌ترین نکات خرید اردوخوری در ادامه عنوان شده‌اند:

  • هنگام خرید حتماً به جنس ظروف توجه داشته باشید. همان‌طور که گفته شد برخی از ظروف مانند مدل‌های چوبی برای سرو تمام خوراکی‌ها مناسب نیستند. بهتر است با توجه به کاربرد موردنظر مناسب‌ترین جنس را انتخاب نمایید.
  • دومین نکته برای خرید توجه به ابعاد ظروف است. این ظروف در ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند. برخی از آن‌ها ظرفیت محدودی داشته و برای حجم کمی از خوراکی‌ها مناسب هستند، برخی دیگر نیز حجم بیشتری جا دارند.
  • برخی از ظروف اردوخوری دارای دستگیره هستند که جابجایی و کار با آن‌ها آسان‌تر است. هنگام خرید با توجه به سلیقه خود به این موارد توجه داشته باشید.
  • هنگام خرید حتماً به قابلیت استفاده از آن‌ها در ماکروویو توجه داشته باشید. به این صورت می‌توانید برخی از غذا‌ها و خوراکی‌های گرم را از قبل در ظروف قرار داده و هنگام استفاده آن‌ها را در ماکروویو گرم کنید.
  • برخی از نمونه‌های اردوخوری دارای درب هستند که معمولاً کاربرد کمتری دارند. اما در صورت نیاز می‌توانید از این مدل‌ها خریداری کنید.

 

 

سخن آخر

وسایل غذاخوری و تزئیناتی آشپزخانه از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از پراستفاده‌ترین این ظروف، اردوخوری‌ها هستند که برای سرو انواع مختلف غذا، سالاد‌ها، ماست‌ها، ترشیجات، آجیل، تنقلات، خشکبار و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله معرفی کاملی از اردوخوری به همراه انواع و کاربرد‌های آن بیان شد. شما چه مدل اردوخوری را می‌پسندین؟