مقالات

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

یکی از میان وعده‌های بسیار خوشمزه، دونات است که در سراسر جهان افراد خیلی زیادی به آن علاقه دارند، کمتر کسی پیدا می‌شود از دونات با آن بافت پفکی و تردش بدش بیاید. دو روایت در مورد تاریخچه به وجود آمدن دونات وجود دارد، روایت اول این است که دونات اولین بار توسط یک مهاجر هلندی در کشور آمریکا پخته شده، در روایت دوم قضیه به این صورت است که در سال ١٨۴٧، دونات برای اولین بار به دست یک قناد جوان آمریکایی بر روی عرشه یک کشتی پخته شده است.

البته چندان تفاوتی هم ندارد که کدام شخص آن را درست کرده است، چون در سراسر جهان، دونات را به عنوان یک شیرینی آمریکایی می‌شناسند. در این مقاله طرز تهیه دونات خانگی به صورت مرحله به مرحله قرار گرفته است؛ بنابراین تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

 

مواد لازم برای تهیه دونات :

✔ آرد قنادی  : ۴ الی ۵ پیمانه

✔ شکر : نصف پیمانه

✔ تخم‌مرغ : ٢ عدد

✔ کره : ٨٠ گرم

✔ شیر : نصف پیمانه

✔ وانیل : نصف قاشق چایخوری

✔ خمیرمایه فوری : ٢ قاشق سوپخوری

✔ نمک : ١ پنس

✔ آب ولرم : نصف پیمانه

 

 

 

 

طرز تهیه دونات خانگی مرحله به مرحله

داخل یک ظرف یا لیوان، خمیر مایه را ریخته و بعد به آن آب ولرم و یک قاشق چایخوری شکر اضافه کنید؛ سپس به آرامی آن را هم بزنید تا باهم مخلوط شوند.

درب ظرف را ببندید و آن را در یک جای گرم، به مدت ١٠ الی ١۵ دقیقه قرار بدهید؛ پس از گذشت این مدت زمان روی مواد حباب زده، این نشانه‌ به معنای عمل آمدن خمیر مایه است.

کره‌ای که از قبل در دمای محیط نرم شده را داخل یک ظرف نسبتا بزرگ بریزید؛ شکر را هم اضافه کرده و با استفاده از همزن، به خوبی هم زده تا کاملا باهم ترکیب شوند.

 

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

 

اگر تمایل دارید طرز تهیه سالاد سزار را آموزش ببینید کلیک کنید.

 

تخم‌مرغ و وانیل را به مواد اضافه کنید و دوباره به مدت یک دقیقه، مواد را هم زده تا باهم مخلوط شوند.

خمیر مایه آماده شده را همراه شیر ولرم، به مواد اضافه کنید؛ آرد را با نمک مخلوط کرده، می‌توانید یک قاشق بکنیگ‌پودر هم به مخلوط آرد اضافه کنید تا پف دونات خانگی بیشتر شود.

آرد را دو الی سه بار الک کنید؛ سپس طی چند مرحله، آن را به مواد اضافه کرده و با لیسک به آرامی مخلوط کنید تا خمیر دونات شکل بگیرد.

 

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

 

به یک سطح صاف آرد بپاشید و خمیر را آنجا قرار دهید؛ حال خمیر را به خوبی ورز بدهید تا زمانی که خمیر به دست می‌چسبد باید این کار تکرار کنید.

اگر به یاد داشته باشید در قسمت مواد لازم، مقدار آرد ۴ الی ۵ پیمانه بود؛ این یعنی شما باید ۴پیمانه را حتما بریزید اما پیمانه پنجم برای زمانی است که خمیر به دست می‌چسبد و باید به آن آرد اضافه کرد.

خمیر دونات را برداشته و روی سطح کار بکوبید؛ این کار را ۵٠ الی ١٠٠ بار انجام دهید.

عمل کوبیدن خمیر به سطح کار را هر چقدر بیشتر انجام بدهید در نتیجه خمیر لطیف‌تری خواهید داشت؛ یک کاسه بزرگ برداشته و با روغن کمی آن را چرب کنید سپس خمیر را داخل کاسه گذاشته و با استفاده از کارد، یک علامت به‌علاوه روی آن ایجاد کنید.

روی کاسه را با سلفون بپوشانید و بعد روی آن یک حوله یا پتوی کوچک بیاندازید و به مدت ۴۵ دقیقه به آن اجازه استراحت بدهید؛ پس از گذشت این زمان به سراغ خمیر بروید باید حجم آن الان حداقل دو برابر شده باشد.

دستوری که در این صفحه قرار گرفت، طرز تهیه دونات ساده بود؛ اما اگر دونات شکلاتی دوست دارید، کافی است در مواد لازم دونات، دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه و دو قاشق از مقدار آرد کم کنید.

شکلات را با آرد مخلوط کنید و باقی مراحل طرز تهیه دونات شکلاتی، همانند همین مراحل است.

— خمیر دونات را از کاسه دربیاورید و روی سطح کار قبلی قرار دهید؛ کمی آن را ورز بدهید تا هوای اضافی داخل آن خارج شد.

 

برای خرید و دیدن طرح های متنوع جامدادی رومیزی دخترانه فانتزی به فروشگاه ایدرا مراجعه نمایید.

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

 

— روی سطح میز را دوباره آردپاشی کرده و با وردنه خمیر را به صورت یکدست، به قطر یک سانتی متر پهن کنید؛ با استفاده از قالب دونات خمیر را قالب بزنید.

— به صورت جداگانه هر کدام از دونات‌ها را روی یک تکه کاغذ روغنی که کمی چرب شده قرار بدهید؛ با این کار، زمانی که دونات را به روغن انتقال می‌دهید شکل دونات‌ها خراب نمی‌شود.

 

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

 

برای آشنایی با طرز تهیه وافل کلیک کنید.

 

— دونات‌ها را داخل یک سینی بگذارید و با یک پارچه تمیز روی آن را پوشانده تا خشک نشود؛ حال اجازه دهید در همین حالت به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند.

— بعد از گذشت این زمان، داخل یک ظرف گود روغن بریزید؛ اندازه روغن باید به صورتی باشد که دونات‌ها زمان سرخ شدن به روی آن شناور باشند.

— ظرف حاوی روغن را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود؛ برای انداختن دونات در روغن، باید کاغذ روغنی که در زیر دونات است بگیرید و به خود خمیر به هیچ‌وجه دست نزنید.

— دونات را از طرفی کاغذ ندارد به آرامی داخل روغن بیاندازید‌؛ در این لحظه خود کاغذ، جدا می‌شود و داخل روغن نمی‌افتد بنابراین نگران نباشید.

 

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

 

— با استفاده از قاشق، روی دونات‌های در حال سرخ روغن داغ بریزید تا همه جای دونات به خوبی طلایی شود؛ البته این کار باعث می‌شود دونات‌ها بهتر پف کنند.

— زمانی که دونات‌ها کاملا سرخ و طلایی شدند از روغن خارج کنید و آن‌ها را روی توری فلزی یا یک دستمال بگذارید تا روغن اضافه خارج شود.

— توجه داشته باشید دونات برای سرخ شدن، زمان زیادی احتیاج ندارند بنابراین حواستان باشد که نسوزد؛ هر طرف دونات حدودا یک دقیقه‌ای سرخ می‌شود، البته اگر روغن به خوبی داغ نشده باشد دونات برای پخت به زمان بیشتری احتیاج دارد و البته کمتر پف می‌کند.

 

مرحله به مرحله طرز تهیه دونات خانگی ( همراه با مواد اولیه لازم + مقدار )

 

— زمانی که دونات‌ها کمی خنک شدند، آن‌ها را داخل ظرف سرو بگذارید و به وسیله شکلات داغ، پودر پسته یا پودر نارگيل تزئین کنید.

— در صورتی که عاشق دونات شکری هستید، کافی است مقداری شکر دانه درشت را داخل یک بشقاب بریزید‌؛ سپس زمانی که دونات‌ پخته شد آن را داخل بشقاب قرار بدهید و تمامی قسمت‌های آن را داخل شکر بزنید تا همه جای دونات کاملا به شکر آغشته شود. این دونات را با یک فراپاچینو نوش جان کنید. طرز تهیه فراپاچینو را در مقالات دیگر ما مطالعه فرمایید.

— اگر دونات با روکش شکلاتی دوست دارید می‌توانید دونات‌ها را پس از سرد شدن داخل شکلات بنماری شده بزنید.

 

برای خرید جا دستمال کاغذی چوبی به فروشگاه ایدرا مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *