مقالات

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

تصمیم‌گیری برای اینکه چه وسایلی را به دیوار‌ها آویزان کنید و مبلمان را کجا بچینید می‌تواند به نوعی هیجان‌انگیز باشد. اگر آپارتمان شما دارای بالکن یا پاسیو باشد، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب گل های آپارتمانی وجود دارد. گل‌ها، گیاهان خزنده‌ها، سبزیجات، درختچه‌ها و حتی درختچه‌های کوچکی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای آپارتمان انتخاب کرد.

بخش بزرگی از تزئینات بالکن به گل‌های آپارتمانی شما بر می‌گردد و بخش مهم دیگر آن مربوط به گلدان‌هایی است که برای گل‌های خود انتخاب می‌کنید. حتی زیباترین گل‌های آپارتمانی نیز در صورتی که گلدان مناسبی نداشته باشند، دلنشین نیستند. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن معرفی انواع گل‌های آپارتمانی، به اهمیت گلدان نیز بپردازیم.

 

انواع گل‌ های آپارتمانی برای نگهداری در منزل

بسته به موقعیت آپارتمان شما، برخی از گل های آپارتمانی بهتر از بقیه هستند. به عنوان مثال، برخی از انواع گل آپارتمانی برای مناطق کوچک مناسب‌تر هستند. برخی از گیاهان در جا‌هایی که خورشید وجود ندارد، برخی خورشید و آفتاب زیاد رشد می‌کنند. برخی از انواع گل‌های آپارتمانی نمی‌توانند باد‌های شدید را تحمل کنند و نیاز به محافظت بیشتری دارند. برخی از آن‌ها سنگین و برخی دیگر سبک هستند، مخصوصاً وقتی آب اضافه دریافت می‌کنند به سرعت سنگین می‌شوند. مراقب باشید که وزن زیادی به بالکن آپارتمان خود اضافه نکنید. بیایید به برخی از انواع گل آپارتمانی موجود بپردازیم و زیباترین گل‌های آپارتمانی را با هم بررسی کنیم:

 

هفت سین امسالتو چیدی؟ خرید ظروف هفت سین

 

     ۱. گیاه فیتونیا (Nerve Plant)

 

گیاه فیتونیا

یکی دیگر از گیاه های آپارتمانی فیتونیا است اسم آن به انگلیسی Nerve Plant استو دارای برگ های پهن قلبی است که رشد خوبی دارد و همیشه سبز هستند. یکی از ویژگی های این گیاه رگه هایی است که روی سطح برگ دیده می‌شود. آبیاری آن در هفته ۳بار باید انجام شود. این گیاه دوستدار خاکی با رطوبت کم است. آب‌دادن زیاد منجر می‌شود تا در اطراف ریشه‌های گیاه جریان هوا قطع شود و این امر باعث تغییر رنگ گیاه و یا پژمردگی آن می‌شود. از نوز غیر مستقیم تغزیه می‌کند، نور مستقیم باعث می‌شود که برگ‌های گیاه فیتونیا بسوزد، تغییر رنگ دهد و شکننده شود.

 

     ۲. بگونیا رکس (Rex Begonia)

 

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

 

رنگ‌های دیدنی بگونیا رکس ممکن است دیدگاه شما را در مورد گل‌های آپارتمانی تغییر دهد. بگونیا رکس اعتدال را در همه چیز دوست دارند: نور، آب و کود، که آن‌ها را برای زندگی آپارتمانی، به یک گزینه عالی تبدیل می‌کند.

بگونیارکس، معمولاً دارای برگ‌های بزرگ است که به رنگ‌های مختلفی از جمله نقره‌ای، سبز، قرمز و بنفش دیده می‌شوند.

این گیاه که از زیباترین گل‌های آپارتمانی به شمار می‌رود، به گلدانی بزرگ و کم عمق نیاز دارد. خوشبختانه انواع بسیاری از گلدان‌های فانتزی در دسترس است که بسته به سلیقه خود می‌توانید برای این نوع گیاه تهیه کنید.  با استفاده از گلدان‌های دیورای از این گل برای تزیین دیوار اتاق خواب نیز می‌توانید استفاده نمایید.

 

     ۳. گل ارکیده پروانه‌ای (Moth Orchid )

 

گل ارکیده پروانه‌ای

ارکیده‌های عجیب و غریب در همه جا ظاهر می‌شوند، اما در مورد آپارتمان‌ها چطور؟ بزرگترین تفاوت بین مراقبت از ارکیده و سایر گل‌های آپارتمانی این است که ارکیده‌ها در خاک رشد نمی‌کنند.

برای این نوع گل، هم می‌توان گلدان کوچک تهیه کرد و هم گلدان بزرگ. از آنجایی که این گیاه همیشه باید مرطوب باشد، باید نوعی گلدان تهیه کنید که بتوانید توسط دستگاه بخور به گل رطوبت دهید.

 

(بیشتر بخوانید: ادویه پلویی شامل چیست ؟ )

 

     ۴. فیلودندرون (Philodendron)

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

 

یکی از زیباترین گل‌های آپارتمانی فیلودندرون است که ارزان و در دسترس است و اولین گیاه آپارتمانی برای بسیاری از ساکنان آپارتمان است. فیلودندرون برای ساکنان آپارتمانی که پرمشغله هستند و نمی‌خواهند همیشه در خصوص گل‌های خود نگرانی داشته باشند عالی است. آبیاری هفتگی و نور غیر مستقیم تمام چیزی است که این گل برای سال‌ها سرسبزی نیاز دارد.

از آنجایی که رشد فیلودندرون بسیار سریع است و هر چه شرایط بیشتر فراهم باشد، بیشتر رشد می‌کند، می‌توان از یک گلدان ساده‌ی فانتزی متوسط برای آن استفاده کرد و سال بعد گلدان آن را عوض کنید.

ته گلدان شما برای این گیاه باید سوراخ بزرگی داشته باشد و هنگامی که ریشه گیاه از سوراخ بیرون‌زده شد، یعنی وقت آن رسیده که گلدان تعویض شود. (اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای تعویض گلدان است.)

 

 

     ۵. گیاه حسن یوسف (Plectranthus Scutellarioides)

گیاه حسن یوسف

از دیگر گل های طبیعی آپارتمانی گیاه حسن یوسف است که بسیار مقاوم است که با دور بودن از سرمای شدید، می‌تواند چندین سال ماندگاری داشته باشد. این گیاه به استرالیا و آسیا تعلق دارد و از خانواده نعنا است. این گیاه زیبا در رنگ های مختلف در بازار موجود می‌باشد. برای نگهداری این نوع گیاه باید محیطی را انتخاب کنید که به دور از نور مستقیم خورشید باشد به دلیل اینکه نور مستقیم باعث سوختن برگ های آن می‌شود. برای آب دهی به این گیاه بهتر است تا سطح خاک آن به طور کامل خشک نشده آن را ابیاری نکنید.

     ۶. انواع آگلونما (Aglaonema)

گل آپارتمانی آگلونما

یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا آگلونما می‌باشد این گیاه آلودگی های محیط را جذب کرده و دائما در حال تولید اکسیژن حتی در شب می‌باشد. نگهداری از آن در اتاق خواب موجب می‌شود خوابی آسوده برای شما فراهم کند. از این گیاه می‌توان برای هدیه دادن استفاده کرد. این گیاه را به طور مداوم باید آب بدهید و برای افزایش رطوبت اسپری کنید ولی در زمستان و هوای سرد آبیاری را کاهش دهید، اما اجازه ندهید که گیاه کاملا خشک شود. یکی از گیاهانی است که به کندی رشد می‌کند و همیشه سبز است.

 

لیست بهترین ایده های هدیه شب یلدا را در مقاله ی دیگری بخوانید.

 

     ۷. فیکوس (Ficus)

فیکوس آپارتمانی

فیکوس ها از جمله گیاهانی هستند که نیاز به نور کمی برای رشد دارند. عمده ی رشد این گیاه در تابستان می‌باشد. این گیاه به شدت به کم آبی و خشک شدن خاک حساس است و نیاز دارد به طور مرتب رطوبت آن حفظ شود. اما گرما و رطوبت دو عامل ایجاد بیماری در آن می‌باشند.

     ۸. گیاه برگ انجیری (Monstera deliciosa)

برگ انجیری

یکی از بهترین گلهای آپارتمانی گیاه برگ انجیری است که طرفداران بسیاری دارد. این گیاه بسیار مقاوم است و سرسبزی و زیبایی را در هر محیطی به همراه دارد. برای نگهداری از این گیاه باید پرنور ترین جایی که دارید را برای آن در نظر بگیرید چون به نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد. امکان دارد نور کم منجر به تغیر رنگ برگ های آن شود و رشد گیاه را متوقف کند. برای آب دهی به این گیاه زمانی که سطح گیاه کاملا خشک بود آبیاری کنید.

     ۹. گیاه دیفن باخیا (Dieffenbachia)

گیاه دیفن باخیا

این گیاه برگ های پهن همیشه سبز دارد و همچنین مقاومت بسیار بالای آن باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. نحوه نگهداری گیاه دیفن باخیا درکل سخت نیست نیاز به نور غیرمستقیم دارد اما می‌تواند نور مستقیم را هم تحمل کند. این گیاه نیاز دارد بین هربار آبیاری خشکی کامل خاک را احساس کند در تابستان هر هفته دو بار و در زمستان هفته ای یکبار  آبیاری شود.

    ۱۰. گیاه عنکبوتی (Spider Plant )

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

گیاه عنکبوتی یک نمونه از گل‌های آپارتمانی محبوب در دهه ۱۹۷۰ بود، و شما می‌توانید امروز آن حال و هوای قدیمی را به آپارتمان خود بیاورید، زیرا ویژگی‌های آن هنوز هم مانند گذشته هستند: به آب زیادی نیاز ندارد، با طیف وسیعی از شرایط نوری (از جمله نور مصنوعی) سازگار می‌شود و می‌تواند به پر کردن سخت فضا‌های گوشه‌ای در خانه شما کمک کند.

از آنجایی که این گل رشد زیادی دارد، به احتمال زیاد هر سال باید گلدان آن را تعویض کنید. می‌توانید از یک گلدان فانتزی جذاب و بزرگ برای گیاه عنکبوتی خود استفاده کنید و سپس سال بعد آن را عوض کنید.

به هر حال هر نوع گلدانی که تهیه می‌کنید، در هنگام تعویض آن با گلدان دیگر، مراقب ریشه‌های گیاه خود باشید. از طرفی بهتر است این تعویض گلدان در بهار صورت گیرد.

 

حتما بخوانید: تزیین اپن اشپزخانه

 

     ۱۱. گیاه یشم (Jade Plant )

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

یکی دیگر از انواع گل آپارتمانی، گیاه یشم است. اگر مطمئن نیستید که گیاه یشم شما سالم است، برگ‌ها را بررسی کنید: برگ‌های خاکستری نشان‌دهنده کمبود نور خورشید است، برگ‌های چروکیده نشان‌دهنده کمبود آب است. اگر همه چیز خوب پیش می‌رود، برگ‌های قرمز رنگ به این معنی است که یشم شما کاملاً سالم است.

این گیاه، یک گیاه مینیاتوری با رنگ‌های سبز یشمی و گوشتی است که امروزه یکی از زیباترین گل‌های آپارتمانی به شمار می‌رود. این گیاه تاثیر بسیار در فنگ شویی ( فنگ شویی چیست ) و حفظ انرژی خانه دارد.

گیاه یشم رشد زیادی ندارد به همین دلیل نیازی به تعویض سالانه گلدان نیست. شما می‌تونید یک گلدان فانتزی و جذاب که برای سالیان سال تازگی داشته باشد تهیه کنید و گل خود را در آن بگذارید. اگر گیاه یشم شما جوان باش احتمالاً هر دو یا سه سال باید گلدان آن را تعویض کنید و در صورتی که گیاه شما بالغ باشد، هر ۵ سال یکبار می‌توانید گلدان آن را عوض کنید.

 

     ۱۲. برگ کمانچه شکل (Fiddle Leaf Fig )

گل آپارتمانی فیکوس

یک اشتباه رایج در تزئین فضا‌های کوچک پر کردن آن‌ها با گل‌های آپارتمانی کوچک است. یک گیاه آپارتمانی بزرگ مانند fiddle leaf fig، یک انتخاب جسورانه در آپارتمان پر نور است. اخیراً این گیاه محبوب‌ترین گیاه موجود در جهان بوده است. برگ‌های بزرگ این گیاه به اتاق نشیمن یا اتاق خواب آپارتمان جذابیت می‌بخشند، اما برای حفظ و نگهداری به مراقبت منظم نیاز دارند.

گلدان برگ کمانچه شکل باید چند وقت یکبار تعویض شود و زمان آن از نشانه‌های خود گل مشخص می‌شود. مثلاً در صورتی که ریشه‌های گیاه از زیر گلدان بیرون بزند یعنی جای ریشه‌های گلدان کم است و نیاز دارد در گلدان بزرگ‌تری قرار گیرد.

همچنین بی‌حالی و زردی گل‌ها نشان می‌دهد که دیگر این گلدان برای گل مناسب نیست و باید عوض شود. خوشبختانه طیف وسیعی از گلدان‌های فانتزی و جذاب در دسترس است که شما بسته به سلیقه خود می‌توانید آن را تهیه کنید.

     ۱۳. گیاه پپرومیا یا قاشقی (Peperomia)

گیاه پپرومیا یا قاشقی

یکی دیگر از گلهای اپارتمانی که بسیار مقاوم و همیشه سبز است گیاه پپرومیا است. شرایط نامناسب محیطی مانند نور نامناسب، کم آبی و سایه، هیچکدام منجر به از بین رفتن پیرومیا نمی‌شود شاید یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن هم همین موضوع باشد. نحوه نگهداری آن به این صورت است که نباید در معرض نور مستقیم باشد و از آبیاری بیش از حد آن بپرهیزید هر زمان که سطح خاک خشک شد نیاز به آبدهی دارد. رشد آن در فصل سرما بسیار کند است و بیشترین رشد خود را در تابستان می‌کند.

     ۱۴. گیاه عشقه / پیچک (Hedera)

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

پیچک یکی از زیباترین گل های آپارتمانی است. آن‌ها دمای داخلی، شرایط نوری زیاد یا کم و خاک‌های مرطوب یا خشک را تحمل می‌کنند. Helix hedra با برگ‌های سبز تیره و دندانه دارش در یک آپارتمان بسیار جذاب است.

گلدان پیچک را باید در دو سال اول، سالی ۲ بار تعویض کرد و اگر سنگینی آن زیاد است باید خاک آن نیز تعویض شود و بعد از آن سالی یک بار تعویض کافی است. به همین منظور گلدان‌های محکم و قوی و در عین حال جذاب و دوست داشتنی برای این گیاهان در نظر گرفته می‌شود.

 

     ۱۵. سرخس لانه پرنده (Asplenium nidus)

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

بسیاری از سرخس‌ها نیاز به رطوبت بالایی دارند. به همین دلیل به سختی می‌توان آن‌ها را در داخل خانه نگهداری کرد. در مورد سرخس لانه پرنده که در شرایط نور کم و رطوبت متوسط زنده می‌ماند، اینطور نیست.

سرخس‌های لانه پرنده که به عنوان گل‌های آپارتمانی نگهداری می‌شوند، معمولاً سرعت رشد کمی دارند. آن‌ها بهتر است در بهار کاشته شوند.

سرخس لانه پرنده به گلدانی بزرگ نیاز دارد که اجازه می‌دهد هوا در اطراف ریشه‌ها گردش کند. سرخس رشد زیادی دارد و برگ‌های پایینی میریزد به همین دلیل گلدان مد نظر شما چه از نوع فانتزی و چه هر نوع دیگری باشد، حتماً باید مقاومت بالایی داشته باشد.

این گیاه که متعلق به بومیان آفریقایی است، رشد کندی دارند و در زیر نور‌های فلورسنت معمول در بسیاری از آشپزخانه‌های آپارتمانی به خوبی رشد می‌کنند.

مراقبت از گیاه زامیفولیا با عدم مراقبت شروع می‌شود. در واقع، گیاه زامیفولیا را اگر به حال خود ر‌ها کنید بهتر رشد خواهند کرد و مانند کاکتوس به آب زیادی نیاز ندارد. زرد شدن برگ‌های این گیاه نشان‌دهنده این است که گیاه شما آب زیادی دریافت کرده است.

تا زمانی که گل شما جوان است یعنی تا ۵ سالگی، بهتر است گلدان آن هر بهار تعویض شود و بعد از ۵ سال فقط زمانی که ریشه گیاه از گلدان بیرون بزند باید تعویض شود.

 

     ۱۶. نخل دم اسبی (BEAUCARNEA RECURVATA)

نخل دم اسبی

نخل‌های دم اسبی به دلیل سرعت رشد آهسته و طول عمر طولانی، گل‌های آپارتمانی محبوبی هستند. ممکن است چندین سال طول بکشد تا یک نخل دم اسبی جوان حتی به چند سانت برسد، بنابراین این گیاهان عالی سطوح مختلف هستند. برگ‌های باریک، نوار مانند و سبز رنگ آن‌ها به سمت پایین ساقه میریزد. این گیاهان تا جایی که ممکن است نور را دوست دارند و به مراقبت زیادی جز آبیاری یک تا دو هفته یکبار نیاز ندارند.

از آنجایی که هر ۲ تا ۳ سال می‌بایست خاک این گل‌ها عوض شود، بنابراین می‌توانید از همان ابتدا یک گلدان فانتزی و جذاب متناسب با دکور منزل خود برای این گل تهیه کنید به گونه‌ای که هم زیبا و هم محکم باشد.

 

     ۱۷. نخل پارلور (Parlour Palm)

لیست گل های آپارتمانی ( انواع گلهای آپارتمانی برای نگهداری در منزل + محل کار )

نخل پارلور مدت‌هاست در سالن‌ها و دیگر فضا‌های داخلی پرورش می‌یابد. این گیاه به خوبی با شرایط نسبتاً کم نور سازگار می‌شود و با برگ‌های سبز خود حال و هوای گرمسیری را به فضا می‌بخشد. در واقع، مراقبت بیش از حد به آن آسیب می‌رساند، به خصوص با آبیاری بیش از حد گیاه.

     ۱۸. گیاه سانسوریا (Sansevieria)

گیاه سانسوریا

این گل آپارتمانی بسیار مقاوم است و با هر شرایطی سازگاری پیدا می‌کند و رشد خوبی دارد. برای نگهداری از سانسوریا بهتر است از نور غیرمستقیم استفاده کنید. و نحوه آب دهی آن به این صورت است که به آب بسیار کمی برای رشد نیاز دارد به همین دلیل بهتر است حدودا دو هفته یکبار و به میزان بسیار کم آبیاری شود. اگر زمان کافی برای رسیدگی به گل ها ندارد سانسوریا انتخاب بسیار مناسبی برای شما است.

     ۱۹. گیاه نخل مرداب (Cyperus alternifolius)

گیاه نخل مرداب

این گیاه ظاهری بسیار متفاوت دارد و بسیار سرسخت و مقاوم است. این گیاه به شدت دوستدار آبیاری است به طوریکه اگر روزانه هم به آن آب دهید مشکلی برای آن به وجود نمی‌آید. گیاه نخل مرداب به نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد نور زیاد و مستقیم آفتاب در طولانی مدت می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود. پس بهتر است محیطی برای نگهداری گیاه در نظر بگیرید که نور زیاد، اما غیرمستقیم باشد.

      ۲۰. گیاه بابا آدم (Alocasia Amazonica)

گیاه بابا آدم

این گیاه یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی است ظاهر جذاب و برگ های بزرگ و پهن آن باعث شده که این گیاه به نام ” گوش فیلی” هم شناخته شود. رشد این گیاه بسیار کم است و نور غیر مستقیم را ترجیح میدهد.

این گیاه به شدت دوستدار آب و محیط مرطوب می‌باشد. برای آبیاری آن حساسیت به خرج دهید، در فصل بهار هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یک بار به آن آب بدهید. و همچنین از توقف رشد آن در زمستان نگران نشوید، دوباره در بهار به رشد خود ادامه می‌دهد.

سخن پایانی

هنگامی که به دنبال گل در آپارتمان خود هستید، مهم است که گیاهانی را در نظر داشته باشید که تا حدودی مقاوم هستند، به نور خورشید زیادی نیاز ندارند و مراقبت از آن‌ها نسبتاً آسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *