مقالات

ایده های چیدمان میز ناهار خوری جذاب + لوکس ( تزیین میز ناهار خوری عروس )

ایده تزئین میزناهارخوری گرد

چیدمان وسایل خانه به خصوص چیدمان و دیزاین میز ناهار خوری از اهمیت بالایی برخوردار است‌. بکاربردن سلیقه و هماهنگ کردن وسایل از نظر رنگ، طرح و جنس از اصول دیزاین و دکور یک خانه و وسایل آن محسوب می‌شود. سفره‌های قدیمی و بزرگی که در وسط پذیرایی یا هال خانه‌ها پهن می‌شد، الان جای خود را به میز‌های نهار خوری متعدد با طراحی و شکل‌های خاص داده است. میزهای ناهار خوری در سایز و انداره‌های مختلف طراحی و تولید شده‌اند و خانواده‌ها بسته به وضع مالی و تعداد نفرات و فضای خانه‌ی آن را تهیه می‌کنند.

بعد از انتخاب سایز و اندازه میز ناهار خوری چیدمان ونحوه‌ی چیدن و قرار دادن ظروف پذیرایی روی آن از اهمیت زیادی برخوردار است که خود دارای شرایط و اصول مختلف است. استفاده از وسایل تزیینی و دکوری و محل قرار دادن میز و فضا و نمای دیوار پشت میز از نکات چیدمان میز ناهار خوری است. سایز و شکل میز هم در نحوه چیدن آن مؤثر است. در این مقاله به بررسی نکات و شرایط مربوط به چیدن میز ناهار خوری می‌پردازیم.

 

اصول چیدمان میز ناهار خوری لوکس

در چیدن میز ناهار خوری قبل از هر چیزی باید به شکل و اندازه آن دقت کرد. بعد از آن انتخاب رومیزی و زیر بشقابی‌های شیک و مناسب با طرح میز باید انجام شود. می‌توان از رانر پارچه‌ای با عرض ۶۰ سانتیمتر که بصورت نواری روی میز کشیده می‌شود، نیز استفاده کرد. در این امر باید به نحوه چیدن کارد، چنگال و ظروف پذیرایی، سوپ و سالاد دقت کرد.

لیوان‌ها، تنگ آب و نوشیدنی، نمکدان فانتزی سرامیکی، همچنین ظرف سالاد، سوپ و دیس باید درست در جای خود قرار بگیرد. شما می‌توانید از وسایل تزیینی مناسب و قد کوتاه استفاده کنید که جلوی دید افراد را نگیرد. تزیین میز ناهارخوری برای برخی از افراد در مهمانی‌ها بسیار مهم است. از اصلی‌ترین نکات چیدمان میز ناهار خوری در پذیرایی چیدن کل به جز وسایل است. یعنی از لبه‌ی میز، وسایل را به سمت مرکز میز چید. در کنار چیدمان میز تزئین سالاد، غذا و … هم بسیار اهمیت دارد برای مشاهده ایده های بیشتر تزیین سالاد از مقالات دیگر دیدن کنید.

تزئین میز ناهارخوری لوکس

نحوه تزیین میز ناهار خوری

در چیدمان میز ناهار خوری لوکس اصول خاصی باید رعایت شود. چیدن ظروف روی میز از نکات اصلی دیزاین آن است. این کار را دست کم نگیرید و هر فردی باید خود را به عنوان یک طراح بداند تا با اعتماد به نفس کامل به چیدن ظروف بپردازد. در ادامه به برخی از کار‌های مهم در این مورد اشاره می‌کنیم :

 

— چیدن بشقاب اصلی غذاخوری

 

ایده های چیدمان میز ناهار خوری جذاب + لوکس ( تزیین میز ناهار خوری عروس )

 

 

چیدمان میز ناهار خوری در منزل بعد از کشیدن رومیزی از بشقاب اصلی غذا خوری که شکل صاف و تخت دارد شروع می‌شود که باید در فاصله ۲۵ سانتی‌متری لبه میز درست مقابل هر صندلی قرار بگیرد.

این بشقاب‌ها می‌تواند هر طرحی داشته باشند و توجه داشته باشید که هر چقدر طرح‌های شیک داشته باشند، در اول جلسه بیشتر به چشم می‌آیند. برای زیباترین کردن میز خود از ظروف مدرن استفاده کنید ظروف سرامیکی یا ظروف چوبی پذیرایی از انواع مناسب برای پذیرایی هستند. حتی ست ظروف سفالی فانتزی نیز یک انتخاب مناسب برای مهمانی های خودمانی است.

 

حتما بخوانید: اردوخوری چیست

 

— چیدن بشقاب سوپ و سالاد

در صورت سرو سوپ و سالاد باید از بشقاب‌هایی که تقریباً گود هستند، استفاده کرد اگر قصد سرو غذاهایی مانند راتاتویی ( طرز تهیه راتاتویی را در این بلاگ بخوانید ) یا باقلوا و دسر را دارید بهتر است از تخته های سرو که کاملا بر روی زمین قرار میگیرند استفاده کنید.

بشقاب سالاد را روی بشقاب غذا خوری و یا در قسمت چپ آن قرار داد، سپس بشقاب سوپ خوری را می‌توانید روی آن بگذارید. این نکات در چیدن میز ناهار خوری باعث می‌شود تا شما دیزاین فوق‌العاده‌ای بر روی میز طراحی کنید.برای یک چیدمان مناسب زیبا لازم است تا از ظروف زیبایی هم استفاده شود. از دیس سرامیکی برای چیدن غذاها و جلوه بهتر میز استفاده کنید.

 

 

ایده های چیدمان میز ناهار خوری جذاب + لوکس ( تزیین میز ناهار خوری عروس )

ایده های چیدمان میز ناهار خوری جذاب + لوکس ( تزیین میز ناهار خوری عروس )

ایده های چیدمان میز ناهار خوری جذاب + لوکس ( تزیین میز ناهار خوری عروس )

 

— چیدن لیوان و تنگ آب و نوشیدنی

باید به ازای هر نفر یک لیوان برای نوشیدن نوشیدنی در نظر گرفت و در قسمت بالای بشقاب غذاخوری قرارداد. تنگ آب نوشیدنی را باید در سمت راست میز و با فاصله از بشقاب‌ها قرار داد.

اگر تزئین میز برای مهمانی عصرانه است میتوانید با تهیه کاپوچینو ( طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه را در این مقاله بخوانید ) یا قهوه مطابق میل مهمانان به همراه لیوان های سرامیکی جذاب به میز جلوه ای دیگر ببخشید.

 

— چیدن کارد، چنگال و قاشق

کارد را باید طوری روی میز گذاشت که لبه تیز آن رو به بشقاب باشد و همراه چنگال در سمت چپ بشقاب قرار گیرد و قاشق نیز در سمت راست بشقاب چیده می‌شود.

کاسه‌های ماست و ترشی در قسمت راست بالای بشقاب گذاشته می‌شوند. دستمال سفره را می‌توان زیر کارد و چنگال و یا داخل بشقاب قرار داد. کاسه‌های سوپ و سالاد در قسمت مرکزی یا وسط میز که به راحتی در دسترس افراد باشد، قرار می‌گیرند. وسایل تزئینی چون گلدان و جاشمعی در وسط میز با ارتفاع پایین گذاشته می‌شوند تا دید افراد را نگیرند. تعدا نفرات در چیدن میز ناهارخوری نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال در چیدمان میز ناهار خوری شش نفره فضایی که در نظر می‌گیرید کمتر از ۱۲ نفره است.

 

حتما بخوانید: کادو برای خانه جدید

ایده چیدمان میز ناهار خوری ساده

 

چیدمان میز ناهار خوری و مبلمان باید چگونه باشد؟

یکی از اصلی‌ترین پیشنهادات چیدمان میز ناهار خوری لوکس و مبلمان، در کنار یکدیگر چیدن درست آن‌ها در فضای خانه است. بهتر است میز ناهار خوری در جایی قرار داده شود که به درب ورودی یا آشپزخانه نزدیک باشد. و استفاده از پارتیشن و کشیدن آن بعد از چیدن میز در هنگام داشتن مهمان عالی است. اگر به دنبال ایده برای یک عصرانه خوشمزه هستید می توانید بهترین ایده ها را در مقالات دیگر ایدرا بخوانید.

در واقع چیدمان مبل و میز ناهارخوری بسته به نیاز افراد متفاوت است. برخی از افراد به دلیل اینکه تعداد افراد بیشتری را برای صرف غذا به منزل خود دعوت می‌کنند به میز‌های ناهارخوری بزرگتری نیاز دارند. به همین دلیل فضای بیشتری از اتاق را به میز نهار خوری و فضای کمتری را به مبل اختصاص می‌دهند.

برخی دیگر از خانواده‌ها به دلیل اینکه مهمانی‌های شب نشینی آن‌ها زیاد است، مبل راحتی با تعداد صندلی‌های بیشتری را ترجیح می‌دهند. به همین منظور از نهار خوری‌های کوچک تنها برای مصارف شخصی خود بهره می‌برند.

از سوی دیگر بیشتر چیدمان‌های مبل راحتی و میز نهار خوری به سلیقه افراد بستگی دارد. هر کسی بسته به سلیقه و نیاز خود این دکورسیون را به انجام می‌رساند. در چیدن مبل بهتر است زیاد به دیوار نچسبد. زیرا نمای زیبایی به خانه نمی‌دهد و فضای بازی که باید برای رفت آمد وجود داشته باشد و فرد به راحتی بتواند عبور کند را می گیرد.

حتما بخوانید: تزئین غذای کودک

چیدمان میز سلف سرویس

اولین و اساسی‌ترین نکته برای یک میز سلف سرویس عالی علاوه بر تهیه ملزومات و غذا‌ها، چیدمان سلف سرویس است. هدف از این کار این است که هم دسترسی به غذا‌ها و وسایل برای افراد راحت باشد و هم اینکه موقع سرو غذا برای دسترسی به ظرف مورد نیاز زیاد سر و صدا ایجاد نشود. دو مدل چیدن سلف سرویس وجود دارد نوع ساده و یا مدل طبقاتی. 

اگر میز سلف بزرگ باشد و یا مواد چیده شده در آن کم باشد بهترین نوع چیدن میز سلف از نوع ساده است و یعنی باید تمام ظروف و موارد در یک سطح باشند. کاملاً بدیهی است که تزیین میز ناهار خوری ساده کار چندان مشکلی نیست.

اگر مهمانی بزرگی همچون تولد و عروسی باشد، مواد خوراکی بیشتری سرو می‌شود. کیک و دسر‌های بیشتری روی میز چیده می‌شود که برای چیدن و شیک‌تر به نظر رسیدن میز سلف بهتر است به مدل طبقاتی آن‌ها را چید. این کار باعث می‌شود که شلوغی کمتری ایجاد شود. استفاده از اردو خوری سرامیکی و سرامیکی هم می تواند گزینه ی مناسبی برای اینکار باشد.

اینکه میز سلف سرویس در کجا قرار بگیرد بسیار مهم است، اگر میز را در کنج و گوشه محیط پذیرایی قرار دهند زیاد جالب نخواهد بود و شلوغی ایجاد می‌شود. دلیل آن این است که فقط از یک طرف امکان دسترسی به مواد و وسایل پذیرایی وجود دارد.

بهتر است اطراف میز باز و دسترسی به وسایل روی آن آسان باشد. نحوه چیدن ظروف و تزیینات نیز دارای اهمیت می‌باشد. چیدن ظروف باید از بشقاب شروع و به ظروف سالاد، سوپ و غذای اصلی منتهی گردد. استفاده از گلدان‌های کوچک گل و شمع‌دان‌ها نیز برای دکور میز بسیار مناسب و زیبا است. فراموش نکنید که از یک جا دستمال کاغذی رومیزی برای استفاده مهمانان خود قرار دهید.

تزئین میز ناهارخوری لوکس

چیدمان میز ناهارخوری عروس

چیدن میز ناهار خوری عروس شیک و زیبا، نیاز به زیباسازی، چیدمان صحیح و زیبای تک به تک وسایل قرار گرفته بر روی میز دارد. سرویس غذاخوری، بشقاب، دیس، نمک پاش، تخته سرو، زیر بشقابی، قاشق و چنگال، رومیزی از مواردی است که در چیدمان میز ناهار خوری عروس باید به طور خاص به آن‌ها توجه داشت. همچنین ایجاد هارمونی در بین میز و صندلی و وسایل مورد استفاده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به کارگیری این موارد می‌تواند زیبایی خاص را روی میز ایجاد کند.

انتخاب شمع‌های استوانه‌ای با ابعاد مختلف در قسمت‌های گوناگون میز می‌تواند فوق‌العاده باشد. استفاده از شمعدان‌های متفاوت، به کارگیری مروارید‌های رنگارنگ شیک و گوی‌های رنگارنگ و سفید رنگ با جنس کریستال و چیدن دلخواه و دقیق آن روی میز دکور، زیبایی خاصی به میز عروس می‌دهد. ایجاد هارمونی و هماهنگی میان وسایل تزیینی بسیار حائز اهمیت است. اگر قصد دارید ناهار خوری بسیار خاصی داشته باشید می‌توانید تزیین میز ناهار خوری گرد را در نظر بگیرید.

استفاده از گل و گلدان‌های زیبا مناسب با رنگ ظروف غذاخوری، وسایل دکوری و تزیینی از ابزار‌های توانایی برای تزیینات محسوب می‌شوند. در کشور ما تزیین میز ناهار خوری عروس یک رسم است. استفاده از رنگ طلایی می‌تواند نمای زیبایی به میز عروس بدهد. رنگ طلایی، رنگی زیبا و محبوب است که وسایل را بسیار جذاب وشیک نمایش می‌دهد.

جمع‌بندی

سفره‌های بزرگ و ساده سنتی و قدیمی جای خود را به انواع میز‌های ناهار خوری داده‌اند. چیدن میز ناهارخوری به صورت شانسی اتفاق نمی‌افتد و باید براساس اصول خاصی باشد. میز‌های ناهار خوری در طرح‌ها ورنگ‌های متفاوت ساخته شده‌اند و فرد بر اساس تعداد نفرات خانواده و محیط زندگی خود آن را تهیه می‌کند. نحوه چیدن ظروف محل جایگذاری و استفاده از وسایل تزئینی از شرایط و نکات چیدمان میز ناهار خوری است و بسته به سلیقه و فضای قرار دادن آن دارد.

خوشبو بودن فضا در بهتر دیده شدن و لذت بردن از تزئینات میز تاثیرگذار است برای این منظور می توانید از انواع عودها استفاده کنید اگر نمی دانید عود چیست در مقاله ی دیگری به این موضوع پرداخته ایم. از شکل و ساختار میز گرفته تا انتخاب رومیزی و وسایل دکوری و همچنین شکل چیدن بشقاب، لیوان، کارد، چنگال و قاشق از اساس چیدمان هستند. طرح و رنگ پارچه صندلی میز ناهار خوری می‌تواند هارمونی خاصی با مبلمان خانه داشته باشد و دکور زیبایی به فضای خانه بدهد.