مقالات

مرحله به مرحله تهیه پیراشکی گوشت و قارچ ( خوشمزه و ساده )

تهیه پیراشکی گوشت و قارچ

پیراشکی قارچ و گوشت از غذا‌های بسیرا خوشمزه و لذیذ است که هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی کاربرد دارد. این غذا از جمله خوراکی‌های بسیار پرطرفدار در میان کودکان و نوجوانان است و به روش‌های مختلفی می‌توانید تهیه کنید. به سرعت آماده می‌شود و می‌توانید آن را جایگزین غذا‌های فست فودی آماده کنید، زیرا بسیار خوشمزه و سالم است. در ادامه با طرز تهیه پیراشکی گوشت و مواد لازم برای تهیه آن آشنا می‌شویم.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی گوشت

اولین قدم در طرز تهیه پیراشکی گوشت، تهیه مواد اولیه سالم و تازه است. مواد اولیه برای تهیه این غذا به صورت زیر هستند. برخی از این مواد به صورت تقریبی است و در حین کار می‌توانید بر اساس لزوم آن‌ها را کم یا زیاد کنید.

 

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی

آرد ۵۰۰ گرم
آب ولرم۲ لیوان
روغن مایع۴ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق مربا خوری
نمک۱ قاشق مربا خوری
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
سیب زمینی۱ عدد متوسط

 

مواد لازم برای تهیه مواد میانی

گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
قارچ۱۵۰ گرم
رب گوجه۱ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای۱ عدد
پنیر پیتزا۲۰۰ گرم
زردچوبه و روغنبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

 

برای آشنایی با طرز تهیه بورک ترکیه کلیک کنید.

 

طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ

ابتدا باید خمیر پیراشکی را آماده و کنار بگذاریم و سپس به سراغ مواد میانی برویم. این غذا با توجه به زمان آماده‌سازی خمیر و پخت می‌تواند بین ۱ ساعت تا ۱ ساعت و ربع طول بکشد.

 

تهیه پیراشکی گوشت

 

 

مرحله اول :

در مرحله اول سیب زمینی را داخل آب ریخته و بر روی حرارت بگذارید تا کاملاً بپزد. پس از پخته شدن آن را با رنده ریز رنده کنید و یا به کمک پوره کن آن را کاملاً له کنید. استفاده از سیب زمینی می‌تواند طعم لذیذتری به خمیر پیراشکی شما بدهد.

مرحله دوم :

در مرحله بعد آب، نمک، شکر و روغن مایع را به همراه خمیر مایع فوری درون ظرفی ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند. سپس سیب زمینی را به ترکیب اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. می‌توانید قبل از ترکیب تمام مواد، ابتدا پودر خمیر مایع را به همراه آب یا شیر ولرم و نمک و شکر ترکیب کرده و کنار بگذارید و پس از عمل آمدن آن را به مواد خشک اضافه کنید. از روغن زیتون نیز می‌توانید به جای روغن مایع استفاده کنید.

مرحله سوم :

در مرحله بعد آرد را الک کرده و کم کم به مواد اضافه می‌کنیم. از قاشق چوبی برای هم زدن استفده کنید. اضافه کردن آرد را تا زمانی که آرد به دست نچسبد، ادامه می‌دهیم. پس از آن باید خمیر را با دست به خوبی ورز دهیم. این کار برای داشتن خمیری لطیف بسیار مهم است. در نهایت کف ظرف را با روغن چرب کرده و خمیر را درون آن قرار دهید.

روی ظرف را بپوشانید و به خمیر استراحت دهید تا کاملاً پف کند. معمولاً پس از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت خمیر کاملاً آماده می‌شود. در این زمان می‌توانید برای آماده کردن مواد میانی اقدام کنید.

 

لیست خوراکی های شب یلدا را در مقاله ی دیگری از ایدرا ببینید.

 

مرحله چهارم :

ابتدا پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و به همراه مقدار کمی روغن سرخ کنید تا کاملاً سبک شود. سپس گوشت را اضافه کرده و خوب سرخ می‌کنیم. نمک، زردچوبه و مقداری فلفل سیاه در حین سرخ شدن به آن اضافه کنید. سپس رب گوجه را اضافه کرده تا کاملاً سرخ شود.

 

مواد درونی پیاشکی

 

مرحله پنجم :

قارچ و فلفل دلمه‌ای را نیز ریز خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. تفت دادن قارچ باعث می‌شود تا حدی آب بیندازد، به همین دلیل پس از اضافه کردن درب تابه می‌گذاریم تا مواد با آب قارچ‌ها کمی پخته و طعم آن‌ها ترکیب شود. پس از اینکه آب آن‌ها کاملاً جمع شد، مواد میانی آماده است. شعله گاز را خاموش کنید و درب تابه را باز کنید تا مواد خنک شوند. رب گوجه را می‌توانید در مرحله آخر و پس از پخت تمام مواد اضافه کنید.

 

حتما بخوانید: طرز تهیه چیپس خانگی

 

مرحله ششم :

خمیر را روی سطح کار با وردنه باز کنید. قطر آن باید به اندازه نیم سانتی‌متر باشد. به کمک کاتر یا دهانه لیوان یا هر جسم گرد دیگری به صورت دایره از آن جدا کنید. می‌توانید کف خمیر از سس قرمز اضافه کنید تا خمیر پس از پخته شدن سفت نشود. سپس از مواد میانی درون آن میریزیم و مقداری پنیر پیتزا نیز بر روی آن قرار می‌دهیم. سپس لبه دیگر خمیر را بر روی مواد برگردانده و لبه‌های آن را با چنگال یا دست فیکس می‌کنیم. از پنیر گودا نیز می‌توانید به جای پنیر پیتزا استفاده کنید.

 

طرز تهیه پیراشکی گوشت

 

اگر تمایل دارید طرز تهیه سالاد سزار را آموزش ببینید کلیک کنید.

 

مرحله هفتم :

تمام پیراشکی‌ها را به همین ترتیب آماده می‌کنیم و سپس درون تابه‌ای با روغن زیاد سرخ می‌کنیم. بهتر است از ظرف گودی برای سرخ کردن استفاده کنید تا پیراشکی‌ها درون روغن غوطه‌ور شوند. دو طرف آن‌ها را کاملاً سرخ کرده و سپس بر روی دستمال قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود. سپس با سس دلخواه میل کنید.

برای پخت پیراشکی می‌توانید آن‌ها را درون فر یا سرخ کن قرار دهید و بدون استفاده از روغن آن‌ها را آماده کنید. در این حالت فقط کافی است به کمک یک برس مقداری روغن روی سطح آن بکشید تا خشک نباشد. همچنین با قرار دادن درون دستگاه ساندویچ ساز نیز می‌توانید بدون استفاده از روغن آن‌ها سرخ کنید. برای سرو کردن پیراشکی ها نیز می توانید از ظرف سرو فینگر فود  استفاده نمایید.

 

مواد لازم برای تهیه پیراشکی

 

در تهیه پیراشکی می‌توانید مطابق با سلیقه خود هر کدام از مواد گفته شده مانند قارچ، پیاز، فلفل دلمه و … را کم و زیاد یا به طور کامل حذف کنید. این کار سلیقه‌ای است و می‌توانید حتی از مواد میانی دیگری مانند زرشک، جعفری خرد شده و … نیز در مواد میانی استفاده کنید.

برای تهیه خمیر نیز می‌توانید به جای آب از شیر ولرم استفاده کنید. سیب زمینی پخته شده در تهیه خمیر نیز قابل حذف است و می‌توانید به صورت دلخواه آن را حذف کنید. نکته دیگر این است که همین دستور را برای تهیه پیراشکی با مواد گوشتی دیگر و یا مرغ، سوسیس، کالباس و … نیز می‌توانید به کار ببرید.

 

برای دیدن طرح های متفاوت بشقاب سفالی رنگی دست ساز به فروشگاه ایدرا مراجعه کنید.

 

سخن آخر

پیراشکی قارچ و گوشت از غذا‌های خوشمزه و لذیذ است که می‌توانید از آن در انواع مختلف مهمانی‌ها، جشن‌های تولد، دورهمی‌ها و … استفاده کنید. این غذا به عنوان یکی از غذا‌های فینگرفودی پرطرفدار شناخته می‌شود و در سایز‌ها و اندازه‌های مختلف نیز قابل تهیه است. به سرعت آماده شده و غذایی کامل و لذیذ است. با یک بار امتحان قطعاً از طرفداران آن خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *