مقالات

طرز تهیه بورک ترکیه ( مواد اولیه + طرز تهیه خمیر بورک ترکیه )

طرز تهیه بورک ترکیه

بورک یکی از آن غذاهای پرکاربردی است که می‌توان آن را در هر زمانی از روز و در هر مکانی میل کرد. بسیاری از نانوایی ها، در سراسر جهان، آن را برای صبحانه آماده می‌کنند! واقعاً مهم نیست که کدام نوع بورک ترکی را امتحان می‌کنید، در چه ساعتی از روز آن را می‌خورید یا از کجا تهیه می‌کنید. همه آنها خوشمزه هستند. برای طرز تهیه بورک ترکیه ای در این مطلب با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه خمیر بورک ترکیه

 

مواد لازم برای تهیه خمیر:

آب ولرم۱/۲ فنجان
شیر۱/۲ فنجان
روغن نباتی (زیتون یا آفتابگردان یا هر نوع)۱/۲ فنجان
تخم مرغ۱ عدد
آرد همه منظوره۴ (ابتدا ۳ + ۱/۲ فنجان بریزید و از مقدار بیشتری استفاده کنید تا خمیر نرم و نچسب قابل پخش درست شود.)
نمک۱ قاشق چای خوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
نشاسته گندم یا ذرت۲۰۰ گرم
کره۱۵۰ گرم
پنیر سفید ترکی۲۵۰ گرم
جعفری خرد شده۱/۳

 

برای ریختن روی خمیر بورک: ۱۵۰ گرم. کره یا ۱/۳ آن را با روغن نباتی یا زیتون مخلوط کنید.

 

یوفکا چیست؟

یوفکا خمیری بسیار نازک است. می‌توان از آن در بورک و گوزلمه استفاده کرد. اغلب زنان ترک را می‌بینید که در برخی از رستوران های استانبول با استفاده از یک وردنه بلند چوبی روی میز کوتاه، گوزلمه درست می‌کنند. با این حال، خمیر گوزلمه نیازی به نازک بودن یوفکا برای بورک ندارد. شیرینی بورک مشابه شیرینی اشترودل سیب درست می‌شود و کشیده می‌شود.

 

برای فیلینگ پنیر فتا:

 

۲۵۰ گرم پنیر سفید ترکی یا مخلوط با مقداری موزارلا یا کاشار یا هر نوع پنیر آب شده

۱/۳ دسته جعفری ریز خرد شده

 

طرز تهیه بورک ترکیه

 

طرز تهیه خمیر بورک ترکیه

 

  – مرحله اول: برای تهیه بورک در یک کاسه تخم مرغ، آب ولرم، شیر و روغن نباتی، حدود ۴ پیمانه آرد، نمک، بکینگ پودر را اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید. به ورز دادن ادامه دهید تا خمیر نرم و نچسبی به دست آید و در صورت نیاز آرد بیشتری به آن اضافه کنید.

  – مرحله دوم: خمیر را در یک تخته نشاسته قرار دهید و آن را از وسط نصف کنید. هر نیمه را به ۵ قسمت برش دهید و به شکل توپ در آورید. بعد از این مرحله فقط از نشاسته برای شکل دادن استفاده کنید.

  – مرحله سوم: هر تکه را با وردنه در یک بشقاب سالاد بچرخانید و روی هر لایه مقدار زیادی نشاسته الک کنید. در نهایت دو دسته با ۵ لایه خواهید داشت. حتما بین لایه ها به اندازه کافی نشاسته اضافه کنید زیرا بعداً یک لایه نازک ایجاد می‌کند.

  – مرحله چهارم: از اولین دسته، ۵ لایه را با وردنه دوباره تا جایی که می‌توانید باز کنید. باید بزرگتر از تابه ای باشد که قرار است استفاده کنید. تابه شما می‌تواند گرد یا مستطیلی باشد، مهم نیست. می‌توانید خمیر را طوری برش دهید که داخل تابه جا بیفتد و از کناره های آن برای پر کردن بورک استفاده کنید.

  – مرحله پنجم: بعد از اینکه یک شکل برش دادید آن را در تابه قرار دهید و دو طرف را روی آن قرار دهید تا در صورت امکان چند لایه از آن جدا شود و پنیر را روی خمیر اضافه کنید. می‌توانید از مخلوط پنیر فتا و جعفری خرد شده استفاده کنید. اما می‌توانید از مخلوط پنیرهای مختلف نیز استفاده کنید یا با پیاز و چاشنی های ساده فیلینگ اسفناج یا گوشت چرخ کرده درست کنید.

  – مرحله ششم: می‌توانید دسته دوم را پهن کنید و مراحل را تکرار کنید اما این بار شکل مناسب لایه بالایی را حفظ کنید. بورک را به صورت مربع برش دهید. کره و روغن زیتون را آب کنید و روی بورک بریزید.

  – مرحله هفتم: بورک را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۰ دقیقه بپزید تا روی و پایین آن طلایی شود. بعد از ۱-۵ دقیقه که از فر بیرون آوردید و در محصولات سرامیکی زیبا آن را سرو کنید.

 

برای آشنایی با طرز تهیه باقلوا استانبولی کلیک کنید.

 

طرز تهیه بوراک ساده

 

طرز تهیه بورک ترکی ساده

 

مرحله ۱: مطمئن شوید که خمیر یوفکا مرطوب است، بنابراین آن را از بسته بندی خارج کرده و بین دو حوله ظرف مرطوب نگه دارید.

مرحله ۲: مواد داخل بورک خود را درست کنید.

مرحله ۳: یوفکا را برش دهید و لایه ها را جدا کنید. تصمیم بگیرید که از کدام شکل یا تکنیک لایه بندی استفاده کنید. مطمئن شوید که هر لایه را با مقدار زیادی تخم مرغ یا کره ذوب شده آغشته شده است.

مرحله ۴: بورک خود را بپزید. بیشتر آنها، خیلی ساده هستند، اما برخی به نام سیگارا بورک (بورک پنیر ترکی)، رول شده و سرخ می‌شوند و طعمی کاملا متفاوت دارند. آنها اغلب به عنوان پیش غذا در یک وعده غذایی سرو می‌شوند.

طرز تهیه بورک ترکیه بدون فر نیز خیلی ساده است در واقع همان مراحل طرز تهیه بورک ترکیه ای است فقط به جای خمیر یوفکا از نان های معمولی مثل تافتون استفاده کنید و بعد همان مراحل را که برای تهیه بورک انجام می‌دهید را تکرار کنید فقط در آخر به جای فر از گاز استفاده خواهید کرد و آن ها را سرخ می‌کنید. یکی از غذاهای خاورمیانه ای جذاب برای طبخ حمص می باشد طرز تهیه حمص را در مقالات دیگر توضیح داده ایم که می توانید از آن استفاده کنیم.

 

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه بورک با گوشت

روغن نباتیبه مقدار لازم
پیاز خرد شده۱ عدد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
جعفری تازه خرد شده۲ قاشق غذاخوری
فلفلبه مقدار لازم
تخم مرغ۲ عدد
خمیر یوفکا۳ ورق فیلو

 

طرز تهیه بوراک با گوشت

 

طرز تهیه بورک ترکی با گوشت

 

  • دمای فر باید ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵درجه سانتیگراد باشد.
  • روغن نباتی را در یک تابه روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش طلایی شود.
  • گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و آن را بپزید تا خوب رنگش تغییر کند. مقداری جعفری برای مزه دار کردن و با نمک و فلفل نیز اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید و بعد از روی حرارت بردارید.
  • تخم مرغ را بشویید.
  • در یک ظرف شیشه ای تخم مرغ را با یک برس به دیواره های ان بمالید. یک ورقه فیلو داخل ظرف پخت اضافه کنید و نیمی از آن را خارج از ظرف بگذارید.
  • فیلو را با برس اغشته به تخم مرغ به همه جای ان بمالید. نیمی از گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و روی آن را با نیمه باقی مانده فیلو بپوشانید. آن را با تخم مرغ پوشش دهید.
  • فرآیند را با استفاده از برگه دوم تکرار کنید. روی ظرف را با ورق فیلو باقی مانده بپوشانید. آن را با تخم مرغ پوشش دهید.
  • آن را داخل فر بریزید و به مدت ۲۵ دقیقه بپزید.

در کنار این غذای خوشمزه میتوانید موهیتو هم سرو کنید برای آشنایی با طرز تهیه موهیتو در مقالات دیگر بخوانید.

 

 

برای خرید ظروف سفالی رنگی و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

مواد تشکیل دهنده طرز تهیه بورک ترکیه ای اصل

  • یوفکا: خمیری نازک و گرد شکل که ان را به راحتی می‌توان از فروشگاه های مواد غذایی ترکیه ای سوپر مارکت پیدا کرد. می‌توانید به جای آن از خمیر شیرینی فیلو استفاده کنید که شبیه به یوفکا هستند اما نازک تر و به شکل مستطیل هستند. شیرینی های فیلو (یا فیلو) در اکثر سوپرمارکت ها و مغازه ها موجود است و می‌توانید آنها را به صورت تازه یا منجمد خریداری کنید.

 

  • گوشت چرخ کرده: از گوشت گاو یا گوسفند یا مخلوطی از هر دو استفاده کنید. سعی کنید از گوشت چرخ کرده با حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد چربی برای طعم بیشتر استفاده کنید. گوشت چرخ کرده با نسبت چربی بالا، وقتی پیازها را سرخ می‌کنید، به اندازه کافی چربی آزاد می‌کند تا پیازها را سرخ کنید، بنابراین، نیازی به اضافه کردن روغن زیتون ندارید! البته برای طرز تهیه بورک ترکی ساده نیاز به استفاده از گوشت ندارید. بعد از تهیه بورک می توانید آن را در دیس شیرینی خوری سرامیکی کوچک بچینید و برای صرف به میز بیاورید.

 

  • سیر: سیر تازه یک طعم دهنده عالی است که به غذاها مزه ای بسیار لذیذ می‌بخشد. حبه های سیر را با هاون ریز له کنید و آن را به خمیر تبدیل کنید یا با رنده رنده کنید.

 

  • ماست: از ماست ساده یا طبیعی بدون شکر و طعم اضافه استفاده کنید. ماست به بورک بافتی سبک و جالبی می‌دهد.

 

  • کره ذوب شده: قبل از پختن در فر با یک برس شیرینی پزی روی بورک بمالید. کره بورک را ترد و خوشمزه می‌کند! اگر نمی‌خواهید از کره استفاده کنید از مخلوط زرده تخم مرغ و ماست استفاده کنید. سس را آماده کنید و به تهیه بورک بپردازید.

 

طرز تهیه بورک ترکیه ای اصل

 

طرز تهیه سس بورک ترکیه ای

  • برای تهیه سس، یک تخم مرغ را در یک کاسه متوسط هم بزنید.
  • روغن نباتی، شیر، ماست و سرکه را به تخم مرغ ها اضافه کنید و با همزن بزنید تا مخلوط شوند.
  • فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۶۰ درجه فارنهایت) گرم کنید و سپس شروع به درست کردن بورک کنید.
  • یک ورق یوفکا را روی یک سطح کار تمیز قرار دهید و سپس ۱-۱ ½ قاشق غذاخوری از سس را بریزید و با استفاده از یک برس آن را به طور مساوی پخش کنید.
  • یک طرف گرد را به سمت وسط تا کنید و سپس طرف گرد مخالف را تا وسط تا بزنید.
  • مقداری سس دیگر بریزید، به اندازه ای که روی شیرینی را کمی بپوشاند، و آن را با قلم مو پخش کنید. سایر اضلاع گرد را به سمت وسط تا کنید تا یک بسته مربع شکل بگیرد.
  • کمی سس بزنید و سپس آنها را به چهار مربع برش دهید. وسط هر مربع شیرینی، یک قاشق بزرگ از فیلینگ بریزید.
  • هر یک از گوشه ها را به سمت وسط تا کنید تا یک قطعه مربع شکل بگیرد.
  • به آرامی وسط را در جایی که تمام گوشه ها به هم می‌رسند فشار دهید و سپس شیرینی را زیر و رو کنید.
  • همین مراحل را برای ۲ قطعه دیگر یوفکا نیز تکرار کنید. یک ورقه پخت را با کاغذ سیلیکونی بپوشانید و سپس بسته های بورک را در فاصله ½ سانتی متری از یکدیگر قرار دهید.
  • کره ذوب شده را به سس اضافه کنید. اگر سس باقی نمانده بود نگران نباشید، کره آب شده کافی است تا بورک را به اندازه کافی ترد کند. خمیر های خود را با سس به طور مساوی تقسیم کنید.
  • روی بورک ها مقداری دانه کنجد، دانه سیاهدانه یا دانه خشخاش بپاشید. سینی را در فر داغ قرار دهید و سپس بورک ها را به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بپزید تا قهوه ای طلایی و ترد شوند.

 

حتما بخوانید: طرز تهیه حمص لبنانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *