مقالات

۵ طرز تهیه کاپوچینو با شیر ( طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه + بدون دستگاه )

طرز تهیه کاپوچینو کافه ای

کاپوچینو نوشیدنی است از قلب اروپا که حالا در سرتاسر دنیا طرفدار دارد واکثر افراد به دنبال بهترین دستور و طرز تهیه کاپوچینو هستند تا با دستان خودشان و شاید هم با دستگاه خودشان این نوشیدنی را آماده کرده و میل کنند. از آنجایی که در کاپوچینو ترکیبات متنوعی به کار رفته، خیلی مهم است که شیوه درست ترکیب این مواد و چگونگی آماده سازی و حتی سرو آن را بیاموزیم.

کاپوچینو هم با دستگاه و هم به صورت دستی تهیه می‌شود. بنابراین نگران این موضوع نباشید که برای تهیه آن حتماً به تجهیزات خاصی نیاز است. البته که طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه قهوه ساز طعم نزدیک‌تری به آنچه در کافه‌ها می‌نوشید دارد اما درست کردن کاپوچینو در منزل و مهارت پیدا کردن در آن، از تجربیات شیرینی به حساب می‌آید که همیشه و هر بار از آن لذت خواهید برد. این نوشیدنی پایه اسپرسو داشته و طعمی بین لاته و ماکیاتو دارد. نوشیدنی نرم و ابریشمی که در نوشیدن کاملاً این حس کرمی و خامه‌ای آن را درک می‌کنید.

فراموش نکنید علاوه بر تهیه درست و اصولی این نوشیدنی باید بدانید که آن را در چه فرم فنجانی سرو کنید. از چه جنسی بوده و چه میزان ظرفیت داشته باشد. اگر قرار است که با این مقاله طرز تهیه کاپوچینو را بیاموزید تا نوشیدنی رایج منزلتان شود، بهتر است که برای تهیه یک دست فنجان مناسب هم اقدام کنید.

 

۱) طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز خدمت بزرگی به نوشیدنی‌ها با پایه قهوه کرد و طعم و عطر دلچسبی را با خود به همراه آورد. هرچند که دستگاه بزرگ و جاگیری است و بیشتر مناسب کافه‌هاست. اما اگر از آن دست افراد قهوه خور هستید که از اسپرسو نمی‌توانید بگذرید. خرید این دستگاه برای منزل ایده بدی بنظر نمی‌رسد. طرز تهيه كاپوچينو با دستگاه اسپرسو بیشتر به شناخت شما از این دستگاه بر می‌گردد. برای تهیه کاپوچینو باید طرز فوم شیر گرفتن از دستگاه را آموخته باشید. در ادامه اموزش کامل این نوشیدنی داده خواهد شد این نوشیدنی مناسب برای مهمانی صبحانه و ساختن یک روز عالی می‌باشد.

اگر علاقه مند به انواع نوشیدنی های تهیه شده با قهوه دارید طرز تهیه کارامل ماکیاتو در خانه را در مقالات دیگر ما بخوانید.

 

5 طرز تهیه کاپوچینو با شیر ( طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه + بدون دستگاه )

 

۱) طرز تهیه فوم شیر

برای تهیه فوم از نازل بخار دستگاه استفاده می‌کنیم. این نازل بخار آب را با شدت به بیرون هدایت می‌کند. ابتدا کمتر از نصف پیچر را از شیر پر چرب پر می‌کنیم. نباید میزان شیر بیشتر باشد. زیرا در اینصورت حجم شیر بیشتر شده و ممکن است از ظرف بریزد.

در مرحله بعد کمی نازل بخار را باز کرده تا آبی که در آن جمع شده خارج شود. زمانی که تنها بخار پرفشار از آن خارج شد برای فوم گرفتن مناسب است.

سر نازل بخار را کج کرده و دقیقاً در قسمت میانی سطح شیر قرار می‌دهیم. خود پیچر را نیز کمی مایل می‌کنیم. این حالت سبب می‌شود بخار کاملاً در شیر بچرخد و قوام یک دستی از آن حاصل شود.

نازل بخار را باز می‌کنیم تا حدی که دمای شیر به ۶۵ درجه برسد یعنی بیشتر از سه ثانیه نتوانید دست خود را روی پیچر نگاه دارد.

فوم شیر آماده است اما برای تهیه کاپوچینو به اسپرسو نیز نیاز داریم. بنابراین یک مرحله دیگر از کار باقی مانده است.

 

۲) طرز تهیه اسپرسو برای کاپوچینو 

برای تهیه کاپوچینو با شیر بعد از تهیه فوم، ابتدا قهوه آسیاب شده را داخل مخزن می‌ریزیم. پس از اینکه مطمئن شدیم در بین قهوه فضای خالی وجود ندارد با کمک تمپر کمی قهوه را فشار می‌دهیم. این فشار نباید خیلی زیاد و یا حتی زیاد باشد. اگر جریان خروج قهوه دم موشی نبود و به صورت منقطع خارج می‌شد، نشان دهنده این است که قهوه را به خوبی تمپ نکرده‌اید.

هنگام خارج شدن عصاره زمان ۱۵ الی ۲۰ ثانیه را در نظر بگیرید زیرا بیشتر از آن قهوه می‌سوزد و خاصیت و طعم خود را از دست می‌دهد.

بهتر است که پیش از عصاره گیری فنجان را گرم کنید. این کار از سرد شدن قهوه جلوگیری می‌کند.

حالا که هم اسپرسو داریم و هم فوم شیر نوبت به تهیه کاپوچینو می‌رسد. در ماگ سرامیکی فانتزی که از پیش گرم کرده‌ایم ابتدا اسپرسو می‌ریزیم و سپس روی آن هم با فوم پر کرده و در انتها پودر شکلات یا شکلات رنده شده هم به آن اضافه می‌کنیم.

 

 

۲) طرز تهیه کاپوچینو با آب جوش

 

مواد لازم برای تهیه کاپوچینو با آب جوش

🔵 نسکافه (قهوه فوری)  : ۱ ق.غ

🟢 شکر : ۱ ق.غ

🔵 آب جوش : ۲ – ۳ ق.غ

 🟢 شیر :  یک فنجان

 

۱) برای تهیه کاپوچینو با شیر ابتدا یک قاشق غذاخوری از نسکافه را در یک لیوان بریزید.

۲) بر روی آن دو تا سه قاشق غذا خوری آب جوش به لیوان اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا نسکافه در آب حل شود.

۳) شیر را در شیر جوش بریزید و بر روی گاز قرار دهید.

۴) زمانی که شیر به جوش آمد آن را در یک ظرف شیشه ای در دار بریزید و به خوبی تکان دهید. تا فوم شیر تشکیل شود.

۵) سپس شیر را به آرامی بر روی لیوان نسکافه یا ماگ سفالی فانتزی بریزید و روی آن را با پودر شکلات تزئین کنید.

 

۳) طرز تهیه کاپوچینو به روش ساده به وسیله اسپرسو ساز گازی

برای تهیه کاپوچینو می‌توانید از قهوه جوش خانگی یا اسپرسو گازی استفاده می‌کنید. ابتدا داخل این قهوه جوش را با آب جوش پر کنید. این مقدار باید در حدی باشد که آب هنگام جوشیدن سرریز نشود. به ازای هر فنجان آبی که در قهوه جوش ریخته‌اید یک قاشق مربا خوری قهوه اضافه کنید.

مخلوط آب و قهوه را به خوبی هم بزنید تا از حالت گوله گوله خارج شود. هنگامی که به خوبی مخلوط شد آن را روی گاز قرار داده و صبر کنید تا روی آن کف کند. برای چند لحظه قهوه جوش را از روی گاز برداشته و دوباره آن را روی حرارت قرار دهید و با دیدن اولین علائم جوش آن را بردارید. هرگز اجازه ندهید قهوه قل بزند. کف روی آن را برداشته و داخل فنجان بریزید. به صورت جداگانه شیر را حرارت داده و توسط یک همزن برقی آنقدر بزنید تا فوم ببندد. فوم را جدا کرده، شیر فوم گرفته شده را داخل فنجان‌ها بریزید و سپس کف را با قاشق به فنجان اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید به قهوه در حال حرارت دیدن شکر بزنید و کمی طعم شیرین به آن بدهید.

 

آبی فیروزه ای
زرد
سفید
صورتی
طوسی
گلبهی

ست فنجان خالدار

۲۲۵,۰۰۰ تومان
آبی کاربنی
آبی کم رنگ
خردلی
دودی
زرد
سبز
سبز تیفانی
سبز روشن
سرمه ای
قرمز
گلبهی
مشکی
نارنجی

فنجان پادار آل اِستار

۳۱۵,۰۰۰ تومان

 

۴) طرز تهیه کاپوچینو با شیر بدون دستگاه به وسیله فرنچ پرس

معمولاً فرنچ پرس را برای درست کردن قهوه فرانسه می‌شناسیم. اما این لیوان مجهز کارایی دیگری هم دارد و می‌توان از آن برای تهیه کاپوچینو نیز استفاده کرد. در این روش ابتدا نسکافه را همراه با آب و شکر داخل فرنچ پرس می‌ریزیم و یک الی دو دقیقه آن را پرس می‌کنیم. مایع به دست آمده حالت کرمی دارد. آن را به داخل فنجان انتقال می‌دهیم.

 

5 طرز تهیه کاپوچینو با شیر ( طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه + بدون دستگاه )

 

برای تهیه فوم شیر، شیر داغ شده را داخل فرنچ پرس می‌ریزیم تا جایی که فقط نصف لیوان را پر کند. سپس خیلی سریع آن را پرس می‌کنیم تا جایی که فوم شیر از آن استخراج شود. شیر باقی مانده داخل لیوان را به فنجان اضافه کرده و با کمک یک قاشق فوم تشکیل شده را روی آن ریخته و با پودر کاکائو یا شکلات رنده شده تزیین می‌کنیم حالا می‌توانید این نوشیدنی را نوش جان کنید. اگر به دنبال طعمی جدید و متفاوت از قهوه هستید پیشنهاد ما به شما قهوه هسته خرما می‌باشد برای آشنایی با طرز تهیه قهوه خرما با ما همراه باشید.

 

۵) طرز تهیه کاپوچینو با موکا

طرز تهیه کاپوچینو با قهوه ساز یا موکا همانگونه که از اسمش پیداست نیاز به موکا پات دارد. برای این کار قهوه را داخل مخزن قهوه موکا ریخته و در قسمت ظرف خروجی کمی شیر و شکر اضافه کرده و هم می‌زنید در مقاله طرز تهیه موکا در ورد روش های تهیه این نوشیدنی توضیح داده‌ایم. اجازه می‌دهید تا قهوه جوش آمده و به داخل مخزن سر ریز شود. اسپرسو شما آماده است اما برای کاپوچینو نیاز به فوم شیر دارید.

برای تهیه فوم شیر مقداری شیر پر چرب را داخل شیر جوش ریخته و اجازه می‌دهید داغ شود. شیر نباید به جوش خوردن و قل قل بیافتد. شیر را از روی حرارت بردارید و با همزن برقی بزنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا فوم تشکیل شود.

فنجان مخصوص را گرم کرده، ابتدا قهوه را بریزید، بعد شیر فوم گرفته شده و در نهایت فومی را که درست کرده‌اید به آن اضافه کنید. حالا کاپوچینوی موکاپاتی شما آماده است. اسپرسو ساز رو گازی همان موکاپات است که گاهی با این نام شناخته می‌شود. حتی در این شیوه می‌توانید قهوه را داخل قهوه جوش درست کرده و با شیر و فوم سرو کنید. اگر می خواهید در محل کار یا تفریح خود کاپوچینویی که تهیه کرده اید را بنوشید می توانید از تراول ماگ ها استفاده نمایید. کاربرد تراول ماگ را در مقالات دیگر ما بخوانید.

 

فنجان مناسب سرو کاپوچینو

فنجان قهوه خوری کوچک یا بزرگی که قرار است در آن کاپوچینو را سرو کنیم بسیار مهم است. جنس این فنجان بهتر است چینی یا سرامیک بوده و دهنه پهنی داشته باشد.

یک فنجان ۲۲۰ سی سی برای این نوشیدنی کفایت می‌کند. اما داشتن دهنه پهن برای سرور بسیار مهم است. حتماً فنجان را در یک پیش دستی قرار دهید زیرا هنگام میل کاپوچینو به قاشق نیاز پیدا خواهید کرد. این قاشق باید در پیش دستی و کنار فنجان قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که فوم شیر خیلی زود سرد می‌شود و اگر طرفدار نوشیدنی آن هم از نوع داغ هستید نباید در میل کردن کاپوچینو تعلل کنید. برای شیرین شدن کاپوچینو هم باید شکر را پس از خوردن فوم شیر اضافه کرد. هر چقدر که در طرز تهیه کاپوچینو ماهر و کاربلد باشید باید نحوه سرو آن را هم بدانید. قطعاً زحماتی که برای تهیه آن کشیده می‌شود تنها در یک فنجان مناسب و زیبا جبران می‌شود.

 

انواع کاپوچینو

 

5 طرز تهیه کاپوچینو با شیر ( طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه + بدون دستگاه )

 

هنگامی که صحبت از انواع قهوه می‌شود در واقع بحث بر سر طرز تهیه متفاوت آن است، وگرنه قهوه همان قهوه است. در مورد کاپوچینو هم همین امر صدق می‌کند. کاپوچینو یک نوشیدنی گرم کافی شاپ است که به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود که همین موضوع سبب شده انواع کاپوچینو را داشته باشیم.

کاپوچینو دمی

این مدل سالیان بسیار دور رواج داشته و از قهوه دمی به دست می‌آمده و شیوه سنتی‌تری برای تهیه کاپوچینو محسوب می‌شود.

کاپوچینو با دستگاه

نوع بعدی کاپوچینو از زمانی رواج پیدا کرد که دستگاه‌های اسپرسو در بازار پدیدار شدند و همین امر سبب شد انواع مختلفی از کاپوچینو را شاهد باشیم.

کاپوچینو دارک

مدل سوم کاپوچینو از اتریش آمده و برای تهیه آن از یک قهوه دارک استفاده می‌کنند که طعم و رنگ متفاوت‌تری به آن می‌بخشد. البته در هر سه نوع شیر، قهوه و فوم اجزای جدا نشدنی کاپوچینو هستند. از این نوع کاپوچینو در کنار یک پنکیک ساده می تواند یک صبحانه بی‌نظیر به حساب بیاید. طرز تهیه پنکیک صبحانه را در مقالات دیگر ما بخوانید.

کاپوچینو خشک

در این نوع نوشیدنی شیر کمتری اضافه شده و میزان اسپرسو نسبت به شیر بیشتر است. بنابراین اگر قصد سرو آن را برای شخص دیگری دارید حتما از قندان برای تزئین میز استفاده نمایید تا بتواند نوشیدنی خود را شیرین کند مدل های قندان جدید را در فروشگاه ببینید.

کاپوچینو یخی

این نوع کاپوچینو همان ترکیبات کاپوچینوی داغ است که به صورت سرد ارائه شده و در آمریکا طرفداران زیادی دارد.

کاپوچینو فوری

با توجه به اینکه در عصر سرعت و تکنولوژی زندگی می‌کنیم انواع کاپوچینو فوری نیز به علاقه مندان ارائه می‌شود. که تنها به آب جوش و یک قاشق نیاز دارد. هر چند که شاید لذت و طعم واقعی کاپوچینو دستگاهی را نداشته باشد اما به هر حال در شرایط فوری خالی از لطف نیست. کارخانه‌های بسیاری هستند که کاپوچینو فوری تولید می‌کنند اما برخی از آن‌ها کیفیت بسیار بالایی داشته و حتی در ایران هم قابل دسترس و تهیه هستند. برخی از این برندها برای تکمیل محصولی که ارائه داده‌اند پودر شکلات را نیز همراه کاپوچینو به مشتریان ارائه می‌کنند.

 

 

برای خرید طرح های مختلف جا دستمالی رولی رومیزی به صفحات دیگر ما مراجعه نمایید.

 

تاریخچه‌ای از کاپوزینر یا کاپوچینو

گفته می‌شود حدود دو قرن پیش، قهوه خانه‌ای در وین نوشیدنی قهوه را همراه با شکر و خامه و سپس ادویه عرضه کرد و نام آن را کاپوزین گذاشت. زیرا همرنگ لباس راهبان کاپوزین (کاپوچین) بود. البته این نامی بود که در وین به این نوشیدنی دادند. نام کاپوچینو از ایتالیا آمد. اوایل قرن بیست پس از اینکه دستگاه اسپرسو با اقبال عمومی رو به رو شد، کافه دارها نوشیدنی کاپوچینو را به طرفداران قهوه عرضه کردند و از آن پس طرفدارای بسیاری درسرتاسر جهان پیدا کرد. اما اگر بخواهید اصلش را در نظر بگیرید حتی در قرن ۳۰ میلادی رد پایی از کاپوچینو پیدا شده، شاید به این اسم نباشد اما محتویاتش چیزی شبیه به همین کاپوچینویی است که همه می‌شناسیم.

کاپوچینو اول در اروپا به ویژه انگلستان طرفدار پیدا کرد و سپس از آنجا به استرالیا، آمریکا، آفریقا و آسیا رسید و حالا یک نوشیدنی پرطرفدار است که در هر کافه و رستورانی که بروید می‌توانید سفارش داده و از نوشیدنش لذت ببرید.