مقالات

ادویه پول بیبر چیست؟ ( طرز تهیه ادویه پول بیبر ترکیه ای )

طعم ادویه پول بیبر

هر فرهنگی بسته به سلیقه و ذائقه خود یک سری دستورات غذایی مختص به خود را دارد که در این دستورات غذایی ادویه ها و چاشنی های مخصوص خود را استفاده می کنند. ایا تا بحال اسم ادویه پول بیبر را شنیده آید؟ در چه غذاهایی استفاده می شود و خاستگاه آن کجاست؟ از دیرباز تاکنون ادویه جات بخش جدا نشدنی از آشپزی بوده است. هر غذایی یک سری اصول اولیه دارد که حتما باید رعایت شود اما زدن ادویه و چاشنی به غذا یک امر سلیقه ای است و می توان برخی از ادویه های یک غذا را حذف و یا ادویه جدیدی را جایگزین کرد.

طعم و عطر غذا دو فاکتور مهم و تأثیرگذار در آشپزی هستند و تقریباً تمام سرآشپزها در تمام دنیا برای دمیدن روح در غذای خود از ادویه های مختلف استفاده می کنند. در واقع هنر اصلی یک آشپز استفاده از ادویه مناسب در غذاهای مختلف و در اندازه کافی است تا طعم نهایی خارق العاده و همه پسند باشد.

ادویه پول بیبر چیست؟

ادویه پول بیبر از خانواده فلفل است. در اصل خاستگاه این فلفل به شهر حلب سوریه برمی گردد و در عربی به فلفل حلب شهرت دارد. بعد این فلفل وارد ترکیه شد و از آنجا هم کم کم بخشی از غذای سایر کشورها شد. در ایران هم این فلفل یکی از ادویه های محبوب برای پخت غذاهای گوشتی و گیاهی است.

اما پول بیبر چیست؟ پول بیبر یک نوع فلفل است که پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره در می آید. معمولاً این فلفل را خشک می کنند و سپس آن را آسیاب می کنند و به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده می کنند.

ظاهر پول بیبر و بافت گوشتی آن شبیه به فلفل دلمه ای است. در غذاهای خاورمیانه ای و مدیترانه ای رواج زیادی دارد. این فلفل به صورت خشک شده مصرف می شود و طعم آن تند است. اما تندی ادویه پول بیبر ملایم است و تقریباً چیزی شبیه به طعم زیره دارد.

بیشتر افراد در غذاهایی که در دستور آن ها زیره آورده شده از پول بیبر استفاده می کنند. برخی از افراد این فلفل را به صورت ورقه ای برش می زنند و به آن نمک و روغن می زنند و بعد آن را خشک می کنند و در نهایت ادویه کمی طعم نمک می دهد و براق و چرب است.

فلفل پول بیبر در مناطق مختلف دنیا اسم های متفاوتی دارد. در ترکیه این فلفل را با اسم های دیگری از قبیل اورفا بیبر و فلفل ایزوت می‌شناسند. طرز تهیه ادویه پول بیبر در همه جای دنیا یکسان نیست. در برخی از مناطق این بیبر با دانه است و با همین دانه آسیاب می‌شود در صورتی که برخی پول بیبرها دانه بسیار کمی دارند و یا اینکه کلاً فاقد دانه هستند، اگر می‌خواهید بدانید ادویه کاری چیست و درباره خواص آن بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید.

 

 

 

 

طرز تهیه پول بیبر

ادویه پول بیبر چیست

همانطور که گفته شد ادویه پول بیبر یک طرز تهیه یکسانی در همه جای دنیا ندارد. بیشترین استفاده از این ادویه در کشورهای ترکیه و سوریه است. رنگ این ادویه قرمز تیره است و به صورت پرک خشک شده است. بهتر است این ادویه به صورت فله ای خریداری نشود. بسته بندی های پاکتی، شیشه ای و پلاستیکی بهترین شکل عرضه این محصول است. بهتر است پس از تهیه این ادویه آن را در ظرف سر بسته نگهداری کنید تا تغییری در رنگ و کیفیت ادویه به وجود نیاید.

اگر می خواهید ادویه پول بیبر را در خانه تهیه کنید بهتر است از فلفل های گوشتی که طعم ملایمی دارند استفاده کنید. طرز تهیه ادویه پول بیبر به این صورت است که ابتدا فلفل ها را شسته و به صورت ورقه ای خرد کنید. سپس فلفل ها را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود. شما می توانید فلفل را به صورت درسته هم خشک کنید و بعد از خشک شدن کامل آن ها را با استفاده از آسیاب پرک کنید.

یکی دیگر از روش های تهیه پول بیبر به این صورت است که فلفل را به صورت ورقه ای یا ساتوری خشک می کنند و آن را با روغن زیتون مخلوط می کنند و به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده می کنند.

طرز تهیه ادویه پلویی در خانه چگونه است؟ در مقالات دیگر ایدرا در این باره بخوانید.

خواص درمانی ادویه پول بیبر

بیشترین دلیلی که موجب شده تا ادویه پول بیبر ترکیه ای تا این حد مورد استفاده قرار بگیرد خواص درمانی این ادویه است. از آنجا که طرز تهیه این محصول بسیار راحت است در نتیجه بیشتر افراد می توانند این ادویه را تهیه کنند و از آن به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده کنند.

به طور کلی فلفل در دسته گیاهان سودمند و درمانی قرار دارد و از گذشته تاکنون جایگاه مهمی در طب سنتی داشته است. پول بیبر ترکیه ای یکی از ادویه های رایج در منازل و رستوران ها و فست فودی ها است. این فلفل دارای پتاسیم، ویتامین C، ویتامین E، منگنز، ویتامین B6، فلاونوئید و آنتی اکسیدان است که همه آن ها در سلامت نقش مهمی ایفا می کنند.

یکی از خواص درمانی پول بیبر ضد اسپاسم و ضد التهاب بودن محصول است. این فلفل یک گیاه درمانی مؤثر برای درمان التهاب و درمان زخم ها به حساب می آید.
یکی دیگر از خواص پول بیبر نیرو بخشی آن است و در کنار نیرو بخشی باعث سلامت لوزالمعده، طحال و کلیه می شود. همچنین مصرف این فلفل برای افرادی که یبوست دارند می تواند مفید واقع شود.

از دیگر خواص پول بیبر می توان به درمان سرماخوردگی و سرفه اشاره کرد. این فلفل دارای خواص ضد اسم است و همین دلیل باعث می شود که برای درمان سرفه و سرماخوردگی مؤثر واقع شود. مصرف این فلفل التهابات مجاری تنفسی و گلو را کاهش می دهد و عوارض سرماخوردگی را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

کاهش قند خون یکی دیگر از خواص ادویه پول بیبر است. مصرف این ادویه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود در نتیجه هضم غذا را راحت تر می کند.
این ادویه در درمان ناراحتی های معده هم بسیار مؤثر عمل کرده است. پول بیبر ضد نفخ است و یک فلفل مؤثر در درمان اسهال است.

از دیگر خواص پول بیبر می توان به کاهش کلسترول خون و بهبود گردش خون اشاره کرد. مصرف روزانه این ادویه در غذاهای مختلف خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. درمان بی خوابی و کاهش دردهای روماتیسمی و از همه مهم‌تر درمان میگرن از خواص مؤثر و مفید این محصول به حساب می آید.

در کنار خواص بی نظیری که این فلفل دارد نباید به هیچ وجه در مصرف آن زیاده روی کرد درست است که خواص آن مانند خواص ادویه کاری بسیار زیاد است اما استفاده زیاد از ان می تواند برای بدن مضر باشد در مقاله ” مواد ادویه کاری چیست” بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم. با توجه به طعم ادویه پول بیبر ملایم است و معمولاً برای تمام افراد و سلیقه ها مشکلی ایجاد نمی کند. فقط افرادی که حساسیت غذایی دارند باید در مصرف این فلفل احتیاط کنند.

 

طرز تهیه پاستا پنه الفردو را در مقالات دیگر ایدرا بخوانید.

موارد استفاده از پول بیبر

طرز تهیه ادویه پول بیبر

حال که با خواص و طرز تهیه ادویه پول بیبر آشنا شدید نوبت به موارد مصرف این ادویه می رسد. طعم تند ملایم این ادویه معمولاً برای مصرف کنندگان مشکلی ایجاد نمی کند و بیشتر افراد با توجه به ذائقه و سلیقه خود در انواع غذاها استفاده می کنند. با توجه به اینکه این فلفل به صورت پرک شده استفاده می شود در نتیجه برای تزئین بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر نمی توانید پاپریکا و فلفل قرمز مصرف کنید به راحتی می توانید پول بیبر را جایگزین کنید. با این فلفل به راحتی می توانید مزه غذا را از لحاظ تندی کنترل کنید.

با توجه به اینکه هنگام خشک شدن به فلفل نمک می زنند در نتیجه مواظب میزان شوری غذا باشید. یکی از رایج ترین موارد استفاده از این فلفل برای گوشت و مرغ کبابی است. مرینت کردن گوشت و مرغ به همراه آب‌لیمو، روغن زیتون و پول بیبر طعم بی نظیری دارد. از آنجا که رنگ فلفل قرمز است در نتیجه روی رنگ غذاها هم تأثیر فوق العاده ای دارد. یکی از چاشنی های محبوبی که در کشور ترکیه در کنار انواع خوراک ها، سالادها و حتی ماست استفاده می شود ترکیب پودر بیبر و روغن زیتون است. برای تهیه این سس مقداری پودر بیبر را با روغن زیتون حرارت می دهند و استفاده می کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این بیبر طعم و رنگ دادن به برخی از آجیل ها است که در کشور سوریه بیشتر رایج است. اگر نسبت به سایر فلفل ها حساسیت دارید و به خاطر طعم تند آن ها نمی توانید استفاده کنید بهتر است ادویه پول بیبر را جایگزین کنید. در کنار انواع سالادها، تخم مرغ نیمرو و آب پز می توان پودر بیبر را مصرف کرد. از پودر بیبر برای تهیه سس پاستا و ماکارونی استفاده می شود. این سس با طعم تند ملایم و رنگ بی نظیری که دارد طعم ماکارونی را بهتر و دلچسب تر می کند. علاوه بر غذاهای گوشتی در غذاهای گیاهی هم می توان از پودر بیبر استفاده کرد. در سالاد سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده به راحتی از این ادویه استفاده کنید.

از دیگر موارد استفاده پول بیبر می تواند به ترکیب فوق العاده این ادویه با غذاهای دریایی اشاره کرد. این بیبر در کنار ماهی و میگو طعم ملایم و خوشمزه ای دارد. شما می توانید زمانی که از این فلفل استفاده می کنید از زعفران استفاده نکنید چون رنگ قرمز زیبایی به مواد غذایی می بخشد.

از ادویه پول بیبر در خوراک گوشت، استیک، انواع پلوها مانند لوبیا پلو و استانبولی، هویج پلو، مرصع پلو و … استفاده می شود. در خورش های ایرانی مانند خورش بادمجان، خورش قیمه، مرغ و الو، خورش کرفس و …هم نمی توان نقش این ادویه را نادیده گرفت.

 

جمع بندی

ادویه پول بیبر یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ادویه های حال حاضر است که خواستگاه آن کشور ترکیه و سوریه است. این ادویه در سلامت سیستم گوارش، کاهش دردهای روماتیسمی، کمک به هضم غذا، کاهش قند خون، کاهش التهابات و … مؤثر است. پول بیبر به صورت ورقه ای خرد و خشک می شود و بعد از خشک شدن آسیاب می شود و در کنار انواع غذاهای گوشتی و گیاهی مصرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *