مقالات

طرز تهیه باقلوا استانبولی + لوله ای ( مواد لازم برای طرز تهیه خمیر باقلوا )

طرز تهیه باقلوا ساده

باقلوا از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌ها دنیا است که مخصوص کشور ترکیه است. باقلوا را می‌توان با انواع طعم‌های مختلف تهیه کرد. به همین دلیل تمام افراد با هر سلیقه‌ای به این شیرینی علاقه دارند. در ادامه به بررسی طرز تهیه باقلوا خانگی پرداخته و نکات مهمی برای تهیه یک باقلوای خوشمزه معرفی شده‌اند.

 

طرز تهیه باقلوا با خمیر خانگی

مواد لازم برای تهیه خمیر باقلوا خانگی، این شیرینی خوشمزه به مواد مختلفی برای آماده سازی خود شیرینی و همچنین شهد آن نیاز داریم. این دو به صورت جداگانه تهیه شده و پس از پخت شیرینی، شهد بر روی آن ریخته می‌شود. در ادامه به طرز تهیه خمیر باقلوا خانگی ساده می پردازیم.

 

آرد                                 ۴ فنجان
تخم مرغ                         ۱ عدد
شیر ولرم                        ۲ فنجان
ماست                           ۲ فنجان
بکینگ پودر                      ۱ قاشق غذا خوری
روغن ذرت                       ۲ فنجان
نشاسته ذرت                  ۵۰۰ گرم

 

طرز تهیه خمیر باقلوا خانگی ساده

  • برای طرز تهیه خمیر باقلوا خانگی ساده ابتدا آرد، تخم مرغ، ماست، شیر، بکینگ پودر و روغن ذرت را با هم مخلوط و خوب ترکیب کنید.
  • سپس خمیر را ورز دهید تا خمیری سفت و منسجم به دست آید.
  • خمیر را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار داده تا استراحت کند. (برای عدم خشک شدن خمیر، آن را درون کیسه فریزر قرار دهید.)
  • حال باید خمیر را به توپ های کوچک تقسیم کنید برای این کار باید به سه قسمت مساوی تقسیم شوند و از هر قسمت ۱۶ توپ کوچک درست کنید.
  • روی خمیرها و روی سطحی که قرار است خمیرها را پهن کنید، مقداری نشاسته ذرت بپاشید.
  • سپس به وسیله وردنه خمیر را باریک پهن کرده و روی آن ها نشاسته ذرت بپاشید.

 

هفت سین امسالتو چیدی؟ ظرف هفت سین لاکچری

 

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی باقلوا

 

پودر قند                                             ۲ قاشق غذاخوری
پودر گردو                                           ۱۵۰ گرم
پودر دارچین                                        ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر هل                                             ۱/۲ قاشق چایخوری
خمیر باقلوای آماده                               ۱ بسته
کره حیوانی یا گیاهی                           ۱۰۰ گرم

 

مواد مورد نیاز برای شهد باقلوا

در طرز تهیه باقلوا ساده برای تهیه شهد به آب، شکر، زعفران و جوهر لیمو یا آب لیمو نیاز دارید. مقدار هرکدام از آن‌ها در جدول زیر آمده است.

 

شکر                                               ۲ لیوان
آب                                                  ۲ لیوان
زعفران دم کرده                                 ۲ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو یا آب لیمو                          نوک قاشق چایخوری

 

طرز تهیه باقلوا استانبولی

طرز تهیه باقلوا استانبولی با خمیر خانگی و هم می‌توانید از خمیر آماده استفاده نمایید. مراحل تهیه باقلوا استانبولی به شرح زیر است:

 

طرز تهیه باقلوا چند لایه

 

لیست خوراکی های شب یلدا کدامند؟ در این مقاله به طور کامل هر غذا و تنقلاتی که برای شب یلدا نیاز دارید رو جمع آوری کرده ایم.

 

اولین مرحله: طرز تهیه شهد باقلوا

اولین مرحله در تهیه باقلوای استانبولی تهیه شهد آن است. قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید و آب، شکر و زعفران را درون آن بریزید. مواد ترکیب شده باید به مدت حداقل ۲۰ دقیقه بر روی شعله بمانند. حتماً با برس خیس اطراف قابلمه را تمیز کنید تا شکرک نزند. در نهایت مقداری جوهر لیمو یا آبلیمو را به شهد اضافه کنید. دلیل اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو نیز جلوگیری از شکرک زدن شهد است.

برخی از افراد هنگام تهیه شهد آنقدر آن را روی حرارت قرار می‌دهند تا کاملاً به غلظت برسد. اما نیازی به این کار نیست و پس از ۲۰ دقیقه جوشیدن می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید. کنار گذاشته تا کاملاً خنک شود.

 

برای آشنایی با طرز تهیه بورک کلیک کنید.

مرحله دوم: طرز تهیه خمیر باقلوا

اگر از خمیر آماده برای تهیه باقلوا استفاده می‌کنید، آن را به اندازه قالب برش بزنید. کره را بر روی حرارت ملایم ذوب کنید و با برس کف قالب بزنید. حال یک لایه خمیر کف قالب پهن کنید و مجدداً بر روی آن کره بزنید. این کار را تا هفت لایه ادامه دهید و هر بار روی لایه‌ها کره ذوب شده بزنید.

 

مرحله سوم: اضافه کردن مواد میانی

در مرحله بعد باید مواد میانی را آماده کنید. ابتدا گردو‌ها را پوست کنده و با آسیاب کاملاً خرد کنید تا پودری یکدست ایجاد شود. اگر از پسته یا مواد دیگر به عنوان مواد میانی استفاده می‌کنید، آن‌ها را نیز کاملاً خرد و پودر کنید.

کاسه بزرگی آماده کنید و پودر گردو را به همراه پودر قند الک شده درون آن بریزید. سپس پودر دارچین و پودر هل را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. مواد ترکیب شده را بر روی لایه‌های خمیر ریخته و یک لایه دیگر خمیر بر روی آن قرار دهید. لایه نهایی را نیز کره بزنید و مواد را با دست فشار دهید تا کاملاً منسجم شوند.

 

مرحله چهارم: قرار دادن در فر

قالب را درون فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. فر باید از قبل کاملاً گرم شده باشد. باقلوا باید به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه درون فر باقی بماند. در آخر نیز می‌توانید با روشن کردن گریل سطح آن را کاملاً برشته و طلایی کنید. پس از پخت خمیر را در اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

 

 

مرحله پنجم: اضافه کردن شهد

پس از اتمام کار و زمانی که خمیر هنوز داغ است، شهد خنک شده را بر روی آن ریخته و به مدت ۴ ساعت در محیط به آن اجازه دهید تا کاملاً جذب شیرینی شود. پس از جذب کامل آن را در دیس سرو بگذارید و درون یخچال قرار دهید تا برای ۱۲ ساعت درون یخچال بماند. باقلوای شما آماده است. می‌توانید از پودر پسته برای تزیین آن استفاده کنید. این شیرینی فوق‌العاده خوشمزه را می‌توانید در کنار قهوه هسته خرما نوش جان کنید برای آشنایی با طرز مصرف قهوه هسته خرما مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

 

طرز تهیه باقلوا لوله ای

 

طرز تهیه باقلوا لوله ای

 

روش دیگر تهیه باقلوا تقریباً به همین صورت است، با این تفاوت که نحوه چیدن لایه‌های خمیر بر روی یکدیگر تا حدی متفاوت است. در این روش ابتدا دو لایه خمیر برداشته و کره ذوب شده بر روی آن‌ها بمالید. سپس میان آن‌ها را با پودر گردو یا پسته پر کنید. برای جمع کردن این لایه یک سیخ بلند را در یک سمت خمیر قرار داده و به آرامی خمیر را دور سیخ بپیچید. پس از اتمام خمیر، دو طرف آن را به سمت وسط سیخ جمع کنید. به این صورت خمیر حالت چروک‌دار می‌شود.

سیخ را از وسط خمیر خارج کرده و شیرینی را درون قالب قرار دهید. در هر دو لایه خمیر را به این صورت آماده کرده و تمام آن‌ها را درون قالب فر قرار دهید. پس از اتمام با کمک برس بر روی آن‌ها کره بزنید و قالب را درون فر قرار دهیدو بعد از پخت آن باقلواهای آماده را از فر درآورده و در ظروف سرامیکی مورد نظر خود برای سرو قرار دهید.

 

نکات مهم در تهیه باقلوا ساده

بهتر است باقلوا کمی خنک شود و سپس شهد را بر روی آن‌ها بریزید. اگر خمیر بیش از حد داغ باشد، با ریختن شهد به صورت خمیر در می‌آید. همچنین شهد نیز باید خنک شود تا باعث خمیری شدن باقلوا نشود.

اگر باقلوای خود را به صورت لوله ای تهیه کرده‌اید استفاده از یک ظرف فینگر فود نیز می‌تواند برای سرو باقلوا زیبا و جذاب باشد.

نکته دیگر در تهیه این شیرینی این است که برای تهیه آن بهتر است از خمیر مخصوص باقلوا استفاده کنید زیرا کاملاً نازک است و باقلوای خوشمزه‌تری تهیه می‌شود. برخی افراد از خمیر یوفکا برای تهیه باقلوا استفاده می‌کنند. این خمیر ضخامت بیشتری دارد و ممکن است شیرینی با کیفیتی تهیه نشود. البته برای زمان‌هایی که خمیر دیگری در دسترس نیست می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید لایه‌های بیشتری از خمیر را با مواد میانی پر کنید.

 

سخن آخر

باقلوا از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های کشور ترکیه است که در سراسر دنیا محبوب است. این شیرینی به روش‌های مختلفی تهیه شده و طعم‌های مزه‌های متنوعی دارد. تهیه آن کار سختی نیست اما به دقت بالایی نیاز دارد و باید تمام نکات مهم را رعایت کنید تا شیرینی شما دقیقاً مشابه شیرینی‌های اصیل ترکیه شود. در این مقاله طرز تهیه باقلوا به طور کامل آموزش داده شد. اگر قصد دارید این شیرینی را در منزل تهیه کنید می‌توانید در حجم کم آماده کرده و پس از کسب تجربه برای عصرانه یا مهمانی‌های خود آن را تهیه کنید و در کنار آن ایس کافی هم سرو نمایید برای طرز تهیه آیس کافی مقالات دیگر را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *