مقالات

طرز تهیه شربت زعفران و گلاب خنک و تابستانه ( همراه با آب لیمو و تخم شربتی )

طرز تهیه شربت زعفران غلیظ

شربت زعفران از محبوب ترین نوشیدنی های خنک می‌باشد. طعم دلپذیر و عطر و رنگ فوق العاده این شربت، موردپسند تمامی ذائقه‌ها است و مصرف بالایی دارد. این نوشیدنی تهیه شده از مواد اولیه طبیعی و سالم می‌باشد به همین خاطر علاوه بر خوشمزه بودن، فواید زیادی هم دارد. طرز تهیه شربت زعفران غلیظ خوش طعم، خیلی راحت است و در ادامه این مقاله به صورت مرحله ای بیان شده است.

مواد اولیه لازم برای طرز تهیه شربت زعفران

زعفران دم کرده ۱/۲ پیمانه
آب ۲ لیوان
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر بسته به نیاز شما
تخم شربتی(اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو(اختیاری) ۱/۴ پیمانه

برای درست كردن شربت زعفران و گلاب و آبلیمو شما باید در ابتدا تمامی مواد اولیه موردنیاز را تهیه کنید. اصلی ترین ترکیبات اولیه جهت تهیه شربت زعفران شامل آب، زعفران اصل دم کرده، گلاب و شکر می‌باشد. البته برخی از افراد بر حسب سلیقه شخصی ممکن است مواد دیگری مانند تخم شربتی را هم به این شربت اضافه کنند.

اگر تمایل به تهیه یک نوشیدنی اصل و سالم دارید حتما باید سایر مواد نام برده شده را در اختیار داشته باشید. در ارتباط با مقدار مواد اولیه هم باید گفت که شما با توجه به تعداد نفراتی که قصد دارید با شربت از آنها پذیرایی کنید باید هر کدام از مواد نام برده را به مقدار مشخصی استفاده کنید.

این شربت یک نوشیدنی خنک برای روزهای گرم تابستان است، یکی دیگر از نوشیدنی های خنکی که بسیار ساده تهیه می‌شود اسموتی است که در مقاله “طرز تهیه اسموتی توت فرنگی” درباره این نوشیدنی صحبت شده است.

 

 

طرز تهیه شربت زعفران غلیظ

 

درست كردن شربت زعفران

 

اگر تمایل به تهیه کردن یک نوشیدنی ناب و خنک به اسم شربت زعفران دارید بهتر است تهیه آن را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید.

مرحله اول

ابتدا با استفاده از پیمانه مقدار مشخصی از هر کدام از مواد اولیه لازم برای تهیه شربت را جدا کرده و درون ظروف جداگانه‌ای بریزید سپس آنها را جلوی دست خود قرار دهید. آماده کردن تمامی مواد اولیه باعث می شود چیزی را هنگام تهیه شربت فراموش نکنید.

مرحله دوم

از یک ساعت قبل دانه های تخم شربتی را تمیز کرده و درون یک ظرف ریخته سپس مقداری آب بر روی آنها بریزید. این کار باعث می شود دانه های تخم شربتی حجم پیدا کنند.

مرحله سوم

زعفران اصل را درون هاون ریخته و رشته های آن را به خوبی بکوبید به طوری که کاملا آسیاب شده باشد. برای رنگ دهی زعفران می‌توانید از یک قطعه یخ و یا از روش دم کشیدن استفاده کنید. به هر حال زعفران موردنیاز برای درست کردن شربت زعفران باید از قبل آماده شده باشد.

مرحله چهارم

یک قابله مناسب آماده کرده سپس شکر و آب را درون آن بریزید و بر روی شعله قرار دهید. حرارت دادن آب و شکر باید تا جایی ادامه داشته باشد که شکر به طور کامل در آب حل شود. فراموش نکنید که حرارت شعله باید پایین باشد.

مرحله پنجم

تا زمانی که محلول آب و شکر آماده می شود شما گلاب و آبلیمو را به زعفران دم کرده اضافه کنید. این کار باعث می‌شود عطر و طعم ناب گلاب و زعفران کاملا در هم مخلوط شود. البته خوب است به این نکته دقت داشته باشید که مقدار گلاب باید کمتر از زعفران باشد تا در این صورت طعم زعفران به خوبی قابل احساس باشد.

مرحله ششم

در این مرحله مخلوطی که از ترکیب گلاب و زعفران تهیه کرده اید را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید. حال مواد موجود را به خوبی هم بزنید تا در هم مخلوط شوند. بعد از مخلوط کردن سایر مواد اجازه دهید محلول موجود از شربت به مدت ۳۰ دقیقه بجوشد. جوشیدن شربت باید تا زمانی که به قوام مناسب می‌رسد ادامه داشته باشد. بعد از این که احساس کردید شربت به قوام موردنظر رسیده است شعله را خاموش کنید.

مرحله هفتم

قابلمه محتوی شربت داغ و در حال جوش را در یک جای ثابت قرار دهید و صبر کنید تا خنک شود. وقتی شربت کمی سرد شد آن را به مدت یک تا دو ساعت درون یخچال قرار دهید این کار باعث می شود شربت زعفران غلیظ تر باشد.

مرحله هشتم

در مرحله پایانی نوبت به تزیین شربت و سرو آن می‌رسد. شما می توانید درون لیوان های موجود مقداری از تکه های یخ قرار دهید سپس مقداری از تخم شربتی را به آنها اضافه کنید در ادامه نیز شربت زعفران را با مقداری آب به لیوان ها اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه شربت زعفران و گلاب به راحتی مراحل شرح داده شده در قسمت فوق می‌باشد و همانطور که خود شما می‌دانید هر فردی می‌تواند به راحتی این نوشیدنی پرخاصیت و درجه یک را آماده کند. خوشبختانه طرز تهیه ی شربت زعفران از جهت راحتی سبب شده این نوشیدنی در اکثر پذیرایی ها وجود داشته باشد، در صورتی که علاقه‌مند به آموزش طرز تهیه بستنی خانگی هستید این مقاله به شما کمک می‌کند.

علاوه بر خوشمزه بودن و خواص دارویی زیاد باید گفت که شربت زعفران و گلاب با کمترین هزینه هم تهیه می‌شود پس از هر نظر می‌تواند یک نوشیدنی ناب و لاکچری برای شما باشد. درست کردن شربت تخمه شربتی با گلاب و زعفران به روش مرحله ای خیلی بهتر است زیرا در این صورت ما می‌توانیم از مواد موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

در صورتی که همه مواد موجود را هم زمان با هم مخلوط کنید این کار باعث می‌شود شربت در انتها نه قوام مناسبی داشته باشد نه این که طعم خوبی خواهد داشت. سایر مراحل بیان شده در قسمت فوق در زمان تهیه شربت باید به طور کامل و با رعایت نکات بهداشتی انجام بپذیرند. همچنین در ارتباط با اضافه کردن یخ به شربت هم باید بدانید که این کار باعث می‌شود طعم شیرین شربت خیلی بهتر احساس شود از طرفی هم رنگ شربت بسیار بهتر خواهد بود. در کنار شربت می توانید در یک دیس شیرینی خوری جدید مقداری شیرینی های کوچک و خوشمزه بچینید و همراه با نوشیدنی خود میل کنید.

 

درست كردن شربت زعفران

 

 خواص شربت زعفران و گلاب

برخی از مهمترین خواص شربت زعفران بدین شرح می باشد که این نوشیدنی به دلیل دارا بودن زعفران خاصیت نشاط آوری دارد به همین خاطر دیده می شود که در مراسم های مذهبی جهت بهبود حال روحی افراد از این شربت برای پذیرایی استفاده می‌کنند.

درصد شیرینی بالای آن انرژی بدن را تامین می‌کند پس در هنگام خستگی و ضعف هم یک نوشیدنی کاربردی محسوب می‌شود و قند از دست رفته بدن شما را خیلی سریع تامین می‌کند. طبع خنک این نوشیدنی برای زمان گرما مفید است به طوری که به طرز شگفت انگیزی بر گرمازدگی غلبه می‌کند.

مقوی معده است و مشکلات گوارشی را از افراد دور می‌کند. مسلما وجود چنین مواد مهمی از خواص دارویی شربت زعفران دلیل محکمی برای استفاده از این نوشیدنی است. با فراهم بودن مواد اولیه مورد نیاز برای آماده کردن شربت خوش طعم و مفید زعفران همه ما می‌توانیم در هر زمانی از فواید این نوشیدنی استفاده کنیم.

با این که در ترکیب این نوشیدنی خنک، زعفران و گلاب استفاده می‌شود پس نباید از خواص دارویی آن غافل شد. تصور کنید شما وقتی از خنک بودن و طعم بی نظیر شربت زعفران در فصل گرما استفاده می‌کنید خواص درمانی آن هم در اختیار سلامت بدن شما قرار می‌گیرد. شربت زعفران اصل، نوشیدنی درجه یک و سالم برای استفاده در جمع های خانوادگی و دوستانه و حتی پذیرایی در مراسمات مذهبی و ماه رمضان می باشد. همانطور که می‌دانید موادی که برای تهیه شربت زعفران نیاز است همیشه در آشپزخانه ها موجود است بنابراین با وجود ترکیبات موردنیاز و طرز تهیه راحتی که دارد همیشه می توانیم از این نوشیدنی استفاده کنیم.

نوشیدنی پر فایده زعفران، تغذیه ای سالم و همیشگی است که ما می‌توانیم در مواقع مختلف سال از آن استفاده داشته باشیم. با وجود تمامی خواص خوبی که این شربت دارد بهتر است در استفاده از آن اعتدال رعایت شود و هرگز در مصرف آن زیاده روی نکنید، اگر اهل نوشدنی‌های خنک هستید طرز تهیه لیموناد خانگی هم اینجا برای شما قرار داده‌ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *