مقالات

طرز تهیه نوشیدنی خنک برای مهمانی و ساده ( انواع شربت تابستانی خنک + خوشمزه )

نوشیدنی خنک تابستانی

اگر به دنبال انواع نوشیدنی خنک، رنگارنگ، تازه و میوه‌ای هستید که برای نوشیدنی های تابستانی خانواده یا مهمانان خود تهیه کنید در اینجا چند ایده نوشیدنی تابستانه خانگی وجود دارد. از شربت آلبالو گرفته تا شربت آناناس را می‌توانید در لیست انواع نوشیدنی های تابستانی پیدا کنید. بسیاری از آنها را می‌توانید زودتر از موعد درست کنید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، به طوری که وقتی آماده سرو هستید سریع و آسان آماده شوند.

 

طرز تهیه انواع شربت تابستانی

دستور العمل‌های فراوانی برای انواع نوشیدنی خنک برای مهمانی وجود دارد، اما در اینجا طرز تهیه انواع نوشیدنی خنک میوه‌ای که با ذائقه اکثر افراد هماهنگ است و در عین حال چشمگیر، با طراوت و خوشمزه هستند را آموزش داده‌ایم.

نوشیدنی خنک تابستانی به طور یکسان برای کودکان و بزرگسالان لذت بخش است، چه در یک مهمانی خانوادگی خاص باشد چه یک مهمانی بزرگتر با دوستان و اقوام.طرز تهیه هر یک از نوشیدنی‌های زیر ساده است و ترکیبات هر کدام از آنها را می‌توانید از قبل تهیه کرده، در یخچال یا فریزر نگهداری کنید تا در مواقع مورد نیاز سریع تهیه و سرو نمایید. به دلیل آنکه نوشیدنی های تابستانی رنگ های جذاب و زیبایی دارند از آنها می توانید حتی برای تزئین میز ناهارخوری نیز استفاده نمایید.

 

نکات مهم در تهیه نوشیدنی خنک برای مهمانی

  • میوه تازه را برای تزئین نوشیدنی تهیه کنید اگر می‌خواهید از میوه‌های یخ زده برای تهیه نوشیدنی خود در تابستان استفاده کنید مانند شربت توت فرنگی یا آلبالو، اشکالی ندارد، اما حتما به این نکته توجه کنید که خیلی دلپذیرتر است که آن را فقط با میوه‌های تازه تزئین کنید.
  • نعناع تازه را قبل از تزئین به هم بمالید برای تزئین نوشیدنی خود با نعناع، ​​قبل از گذاشتن آن در هر فنجان، سریع آن را بین دستان خود بمالید تا عطر آن شکوفا شود. این کار را به آرامی انجام دهید.
  • برای سرو، نوشیدنی داغ را به لیوان حاوی یخ اضافه نکنید، زیرا یخ بیش از حد آب می‌شود و طعم و مزه نوشیدنی را کم می‌کند. اطمینان حاصل کنید که نوشیدنی تابستانه‌ای که تهیه کرده‌اید در یخچال به خوبی سرد شده است، سپس به آن‌ها در لیوان یخ اضافه کنید.

 

     — طرز تهیه نوشیدنی خنک با آلبالو

 

شربت آلبالو

 

شربت آلبالو از پرطرفدارترین شربت خنک برای تابستان در سراسر جهان است که می‌توان از آن در انواع کیک یا دسر نیز استفاده کرد. شربت آلبالو یکی از شربت‌های فصلی است که عمدتا در فصل تابستان تهیه می‌شود. شربت آلبالو در بین نوشیدنی های تابستانی بسیار لذید و دلچسب است و طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه شربت آلبالو خیلی ساده است در ادامه می‌توانید آموزش آن را بخوانید.

 

آلبالو:                                                  ۱۵۰ گرم
شکر:                                                  ۳۰۰ گرم
آب ولرم:                                              نصف لیوان

 

  • برگ و دم آلبالوها را جدا کنید و بعد از شستشو درون آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود. پس از خشک شدن با دستگاه هسته گیر یا با دست می‌توانید هسته‌ها را خارج کنید سپس آلبالوها را در یک قابلمه نسبتا بزرگ بریزید.
  • اگر دستگاه هسته گیر ندارید می‌توانید هسته آلبالوها را با یک کارد برش کوچک زده و با فشردن آن هسته‌ها را خارج کنید. وقتی از خارج شدن کامل هسته‌ها مطمئن شدید. شکر را به صورت لایه به لایه بین آلبالوها بریزید و قابلمه را در یخچال به مدت ۶ ساعت نگه دارید تا حدی که آب بیندازند.
  • برای نتیجه بهتر می‌توانید شب مراحل اول را انجام دهید و تا صبح در یخچال قرار دهید که صبح بدون معطلی اقدام به تهیه شربت کنید.
  • قابلمه آلبالوها را همراه با نصف لیوان آب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. با یک قاشق چوبی آنها را هم بزنید تا شکر کاملا در قابلمه حل شود.
  • حواستان باشد حرارت ملایم باشد چون اگر خیلی کم باشد رنگ شربت آلبالو شما تیره و اگر زیاد باشد طعم شربت بدمزه خواهد شد. به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید روی حرارت باشد تا به غلظت مورد نظر برسد. در این مدت کف روی شربت را جمع کنید تا شربتی شفاف داشته باشید.
  • پس از اینکه به غلظت مناسب رسید زیر حرارت خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید بعد مخلوط را صاف کنید. شربت آلبالو را برای تهیه نوشیدنی خنک تابستانی در یک ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
  • با توجه به غلظت بالایی که دارد یک پنجم لیوان را از شربت آلبالو پر کنید و مابقی را آب سرد بریزید. سپس هم بزنید و سرو کنید.

 

     — نوشیدنی خنک تابستانی ساده خاکشیر

خاکشیر یکی از بهترین موارد برای رفع عطش می‌باشد دانه های خاکشیر انتخاب مناسبی برای تهیه شربت تابستانی و رفع عطش ناشی از گرما می‌باشد و تهیه آن نیز بسیار ساده و سریع می باشد هم میتوانید به صورت ساده آن را تهیه کنید و هم در شربت های دیگر مانند شربت آب لیمو و شربت زعفران از آن استفاده نمایید طرز تهیه شربت زعفران بسیار ساده است و در مقالات دیگر ایدرا به صورت مرحله به مرحله به آن پرداخته ایم. برای تهیه نوشیدنی خنک ساده خاکشیر باید مراحل زیر را طی کنید :

 

خاک شیر :                                           ۴ قاشق غذاخوری
لیمو ترش :                                                       ۱ عدد
 شکر :                                                   به مقدار دلخواه
آب  :                                                                ۴ لیوان

 

     — لیموناد

 

لیموناد

 

شربت لیموناد یکی از نوشیدنی های تابستانی نوستالژی است که برای همه آشناست. در تابستان این نوع شربت بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. در مقاله  طرز تهیه لیموناد می توانید به طور کامل این طرز تهیه را مطالعه کنید.

 

آب لیمو تازه:                                                 ۲۳۵ میلی لیتر
شکر:                                                          ۱ پیمانه
آب سرد:                                                      ۳ تا ۴ پیمانه
آب معمولی:                                                 ۱ پیمانه

 

  • ابتدا شکر و آب را مخلوط کنید و برای اینکه شکر آن حل شود آن را روی حرارت قرار دهید. شکر که حل شد آب ۵ تا ۶ لیموی متوسط و تازه را که معادل ۲۳۵ لیتر آب لیمو می‌شود را بگیرید و به شربت آب و شکر خود اضافه کنید.
  • بعد شربت را در ظرفی که برای سرو در نظر دارید بریزید و برای رقیق شدن شربت ۳ تا ۴ پیمانه از آب سرد داخل شربت بریزد و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در یخچال نگهدارید تا خنک شود.
  • هنگام پذیرایی برای سرو و تزیین با چند برش لیموی تازه علاوه بر خوشمزگی به زیبایی نوشیدنی تابستانه خود بیفزایید.

 

 

     — موهیتو

 

موهیتو

 

یکی از محبوب‌ترین انواع شربت های خنک برای تابستان موهیتو از ترکیب نعنا و لیمو است. نوشیدنی موهیتو خنک به طور متوسط ​​در ۱۵ دقیقه تهیه می‌شود. در ماه‌های تابستان به وفور مصرف می‌شود، زیرا حدود ۵۰ کالری دارد و برای رفع عطش تابستان ایده آل است. طرز تهیه موهیتو را در مقالات دیگر به طور کامل توضیح داده‌ایم که می‌توانید آن را در مقالات دیگر مطالعه نمایید.

 

نعناع تازه:                                          ۱ استکان کوچک
لیموترش تازه:                                    ۵ عدد
شکر:                                               ۴ قاشق غذاخوری
آب گازدار:                                          ۲ لیوان
یخ:                                                  به مقدار لازم

 

  • ابتدا با دقت برگ‌های نعنا را بشورید و بعد از اینکه آبشان گرفته شد برگه‌های آن را از ساقه جدا کنید.
  • لیموترش‌ها را هم به خوبی بشویید و مقداری رنده شده قسمت پوست سبز لیمو کنار بگذارید. توجه داشته باشید که لایه زیرین پوست لیمو رنده نشود زیرا لایه سفیدرنگ پوست مرکبات، تلخ است و منجر به تلخ شدن نوشیدنی تابستانی شما می‌شود.
  • پس از رنده کردن پوست، لیموها را با چاقو نصف کنید.
    می‌توانید مقداری از آنها را جهت تزئین، به‌صورت حلقه‌ای نازک برش بزنید.
  • آب لیموها را گرفته در ظرفی بریزید و در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود.
  • در ادامه برگه‌های نعنا را هم با میکسر یا گوشت‌کوب برقی کاملا بکوبید. وقتی اسانس یا روغن نعنا خارج شد، در این مرحله شکر، آب گازدار و آبلیمو را به ترکیب نعناها اضافه کنید تا همگی به خوبی با هم مخلوط شوند.
  • در لیوانی که برای سرو در نظر دارید یخ بریزد و و سپس شربت موهیتو را به آن اضافه کنید.
    نوشیدنی خنک خود را می‌توانید با برگ‌های نعنا یا لیموهای حلقه شده تزئین کنید.

 

 

     — سکنجبین

 

شربت سکنجبین

 

شربت سکنجبین از جمله شربت های خنک اصیل ایرانی است که همراه با خیار شهرت زیادی پیدا کرده است. اگر مایلید طرز تهیه ترکیب های مختلف این شربت را بخوانید می توانید به مقاله ” طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه ” طرز تهیه نوشیدنی خنک ساده سکنجبین شامل مراحل زیر می‌شود :

 

نعناع تازه:                                          ۱۵۰ گرم
شکر:                                                 ۲ لیوان
سرکه:                                               ¼ لیوان
آب:                                                    ۱ لیوان

 

  • برای تهیه شربت سکنجبین پرطرفدار ابتدا نعناها بشویید، و در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود. در ادامه آب و شکر در قابلمه‌ای‌ مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شربت به جوش آید.
  • وقتی محلول شکر به جوش آمد، برگه های نعنا را به آن اضافه کنید.
  • تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید روی حرارت بجوشد تا عطر و طعم نعنا به شربت برسد. کم کم سرکه را به آن اضافه کنید، در نهایت صبر کنید تا شربت به قوام برسد.
  • لازم به ذکر است که میزان سرکه در شربت سکنجبین کاملا سلیقه ای است.
  • برای اینکه بفهمیم شربت به قوام رسیده یک قاشق از شربت را در ظرفی بریزید و چند ثانیه داخل فریزر قرار می‌دهیم.
  • بعد از شربت را بین دو انگشت نگه دارید اگر غلیظ و کشدار بود، یعنی آماده شده است.
  • در آخر قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته تا خنک شود. شربت سکنجبین را در ظرف شیشه ای مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

     — شیر طالبی

 

نوشیدنی شیر طالبی

 

اگر به دنبال یک نوشیدنی خنک و در عین حال مقوی برای اعضای خانواده خود هستید پیشنهاد ما شیر طالبی است. این نوشیدنی تابستانه در عین خوشمزگی پر خاصیت نیز می باشد.

 

طالبی شیرین:                                         یک عدد متوسط
شیر:                                                      ۲ پیمانه
یخ خرد شده:                                           به میزان لازم
شکر:                                                     به میزان لازم
بستنی:                                                 به دلخواه

 

  • بعد از شستن طالبی و پوست گرفتن و خرد کردن به ابعاد کوچک، آنها را تا ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. طالبی ها را روی هم نریزید کنار هم بچینید.
  • پس از ۳۰ دقیقه طالبی یخ زده را به همراه شیر، شکر و یخ داخل ظرف مخلوط کن بریزید و به طور کامل همه مواد را با هم میکس کنید.
  • شیر طالبی را از داخل مخلوط کن در لیوان های مورد نظر خود بریزید و با تکه های طالبی آنرا تزئین و سرو کنید.
  • اگر هم میخواهید بستنی به آن اضافه کنید توصیه میکنم طرز تهیه بستنی خانگی را بخوانید و تهیه کنید.

 

     — شربت گل محمدی

 

شربت گل محمدی

 

شربت گل محمدی یک نوشیدنی خنک با رنگی دلربا و عطری بی‌نظیر است که هرکسی با دیدن آن به وجد می آید. این شربت خوش رنگ علاوه بر خواص فراوان از شربت های ایرانی پر مصرف است. شربت تابستانی گل محمدی یک گزینه عالی برای پذیرایی از مهمان ها می باشد.

 

گل محمدی تازه:                                   ۵۰۰ گرم
شکر:                                                 ۲ کیلوگرم
جوهر لیمو:                                          نوک قاشق چای خوری
آب:                                                    ۲ لیتر

 

  • ابتدا با دقت گلبرگ های گل محمدی را از جدا کنید، آنها را درون یک قابلمه مناسب بریزید. آب را در یک قابلمه دیگر ریخته و اجازه دهید تا به دمای جوش برسد.
  • پس از اینکه آب به جوش آمد، آن را یکباره بر روی گلبرگ ها بریزید به طوری که روی گلبرگ ها را آب جوش به طور کامل بپوشاند. پس از اینکار سریعا یک دم کنی روی قابلمه قرار دهید.
  • قابلمه را تا ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا عطر گلبرگ محمدی کاملا خارج شود. پس از ۲۴ ساعت آنها را داخل آبکش بریزید تا آب گلبرگ ها کلا خارج شود.
  • در این مرحله به هیچ وجه گلبرگ ها را برای داشتن آب بیشتر فشار ندهید زیرا شربت شما بدرنگ و کدر می شود. پس از این شکر را به آب گلبرگ ها در قابلمه اضافه کنید.
  • قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا شکر به طور کامل حل شود. وقتی شربت به غلظت مورد نظر رسید جوهر لیمو را اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت بر دارید.
  • صبر کنید تا شربت خنک شود، آنها را در ظرفی مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن این نوشیدنی از شربت گل محمدی باید یک ششم لیوان را شربت بریزید و بقیه لیوان را از آب یخ پر کنید. می توانید همچنین از ماگ های سفالی نیز برای خنک تر ماندن شربت استفاده کنید جهت اطلاع از قیمت و  خرید ماگ فانتزی و مشاهده این نوع محصولات می توانید به فروشگاه ایدرا مراجعه نمایید.

 

 

 

     — آب زرشک

 

آب زرشک

 

آب زرشک یک نوشیدنی پرخاصیت در لیست انواع نوشیدنی تابستانی است. ولی برای اینکه از خواص آن بهره مند شوید پیشنهاد می شود حتما به صورت خانگی تهیه شود.

 

زرشک:                                       ۱ پیمانه
آب:                                            ۲ پیمانه
نمک:                                         ۱ ق چایخوری

 

  • زرشک خشک یا تر را به خوبی تمیز کنید و همراه با آب و مقداری نمک داخل ظرف در دار بریزید و تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. پس از این مدت که زرشک ها نرم و آبدار شدند به مرحله جوشاندن می رسید. اگر زرشک ها تر هستند این مرحله را حذف کنید. اگر زرشکتان‌ خشک بود آن ها را در آب جوش بریزد که تا ۳ دقیقه جوش بخورد.
  • سپس با همان آبی که در آن جوشیده یا خیس خورده مخلوط را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا یکدست شوند.
  • در ادامه کمی صبر کنید تا کم کم آب زرشک به مرحله دو فاز برسد. داخل لگن یک پارچه یا توری نازک بگذارید و آب زرشک را در توری بریزید و بخوبی فشار دهید تا آب زرشک به خوبی خارج شود . اگر کف روی آب بود کف آن را بگیرید. آب زرشک شما آماده خوردن است. پس از خنک شدن با مخلوط شکر و یخ سرو کنید.

 

     — نوشیدنی خنک تابستانی با هندوانه

 

اسموتی هندوانه

 

اسموتی‌ از نوشیدنی‌های لذت‌بخش و خنک در فصل گرم تابستان است. در بین اسموتی ‌ها اسپوتی هندوانه پر مصرف تر است. زیرا این میوه فراوان‌تر است و اکثرا به آن علاقه‌مند هستند. طرز تهیه اسموتی هندوانه شامل مراحل زیر می باشد :

 

هندوانه:                                              حدود یک کیلو
یخ:                                                     به مقدار دلخواه
تخم شربتی:                                        ۲ قاشق چای خوری
عسل:                                                ۳ قاشق غذا خوری
لیموی تازه:                                          ۲ عدد

 

  • ابتدا هندوانه را پوست بگیرید. تا جای ممکن هسته های آنرا خارج کنید.
  • تخم شربتی را در لیوانی جداگانه با مقداری آب کنار بگذارید تا لعاب بیاندازد. عسل را با مقداری آب ولرم و آب لیموهای تازه مخلوط کنید.
  • ترکیب عسل و لیمو را که تهیه کرده بودید داخل لیوان های سرو بریزید. هندوانه های تکه شده را همراه با یخ در مخلوط کن ریخته و کاملا میکس کنید تا یک دست شود. ترکیب میکس شده هندوانه را به لیوان هایی که مخلوط عسل و آبلیمو دارند اضافه کنید.
  • با برش های لیمو، برگ نعناع و یک اسکوب از هندوانه لیوان های سرو را تزئین نمایید.

 

     — شربت بهار نارنج

 

شربت بهار نارنج

 

تهیه نوشیدنی خنک با شربت بهار نارنج در تابستان و گرما بسیار لذت بخش است. بهار نارنج طبعی گرم و خشک دارد. این نوشیدنی تابستانه همچون شربت های سنتی و اصیل دیگر سرشار از خواص است که بسیار مقوی و خوش عطر و طعم است.

 

شکر:                                                          ۳ لیوان
آب:                                                             ۱ لیوان
عرق بهار نارنج:                                             ۱ لیوان
زعفران دم کرده:                                            به مقدار کافی
گلاب:                                                         ¼ لیوان
آب لیمو ترش تازه:                                         ۱ قاشق غذاخوری

 

  • ابتدا شکر را همراه با آب در یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم اجازه می دهید تا به مرحله جوش برسد. وقتی شکر کاملا حل شد عرق بهار نارنج، گلاب و زعفران دم کرده را محلول شکر و آب اضافه کنید. سپس اجازه بدهید تا ۳۰ دقیقه بر روی حرارت به آرامی بجوشد تا زمانی که شربت به قوام دلخواه برسد.
  • در این مرحله آب لیمو ترش تازه را به شربت خود اضافه کرده و هم بزنید. در نهایت قابلمه را از روی شعله بر دارید و اجازه دهید شربت شما کاملا خنک شود.
  • شربت را در یک ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای تهیه نوشیدنی تابستانی با شربت بهارنارنج حدود یک تا دو قاشق از شربت را در لیوان آب سرد ریخته و سرو نمایید.

 

     — نوشیدنی تمشک

 

نوشیدنی تمشک

 

شربت تمشک یکی از شربت های تابستانی برای افراد علاقمند به طعم ترش و ملس است. این نوشیدنی خنک در تابستان بسیار گوارا و لذت بخش است.

 

تمشک:                                         ۵۰۰ گرم
شکر:                                            ۵۰۰ گرم
آب:                                               ۱ لیوان

 

  • در ابتدا آب و شکر را در قابلمه ای روی حرارت بریزید تا وقتی که آب جوش آید.
  • سپس تمشک‌ها را به آب و شکر در حال جوش اضافه کنید و تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا بجوشد و مخلوط کاملا یکدست شود. در نهایت، این ترکیب را در یک آبکش ریخته و آب آن را بگیرید. وقتی شربت خنک شد آنها را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. جهت تهیه شربت تابستانی تمشک، مقداری از شهد تمشک را در لیوان ریخته و آب سرد به آن اضافه و سرو کنید.

 

     — اسموتی موز و ذغال اخته

 

اسموتی موز و ذغال اخته

 

اسموتی زغال اخته و موز از نوشیدنی های خنک تابستان و محبوب در کشور های غربی است که در وعده صبحانه بیشتر مصرف می شود.
این اسموتی علاوه بر اینکه مقوی و پرخاصیت است بسیار خوش طعم است.

 

موز:                                             ۱ عدد
زغال اخته:                                    ۱ فنجان
ماست خامه ای:                            نصف فنجان
شیر:                                           براساس میزان دلخواه غلظت اسموتی
کره آجیل:                                     به میزان دلخواه

 

  • قبل از تهیه این نوشیدنی خنک زغال اخته و موز را از روز قبل در فریز بگذارید تا فریز شود. چون بافت این دو میوه باید در این اسموتی یخ زده باشد.
  • سپس زغال اخته و موز یه زده را خرد کرده و همراه با ماست و شیر در ظرف مخلوط کن بریزید. تا زمانی که صاف و یکدست شوند آنها را میکس کنید.
  • می‌توانید از کره های آجیل های مقوی هم در این ترکیب استفاده کنید. آن را در ظرف مخصوص بریزید و با گرانولا و میوه های تازه زغال اخته و موز تزئین کنید.

 

     — شربت اناناس

 

شربت اناناس

 

شربت آناناس از شربت های گرم و مقوی در لیست نوشیدنی های خنک تابستانی است. این شربت بسیار لذیذ و دلچسب می باشد و به راحتی قابل تهیه است. در کنار این نوشیدنی های جذاب می‌توانید تنقلات هم سرو کنید لیست انواع تنقلات خوشمزه را هم می‌توانید در مقالات دیگر مشاهده کنید.

 

آناناس:                                   ۱ عدد
وانیل:                                     نصف قاشق چای خوری
آب:                                        ۱ لیتر
شکر:                                     ۲ ‏کیلو

 

  • پوست آناناس ها را به طور کامل بگیرید و خرد کنید. سپس در آبمیوه گیری بریزید و آب آنها را بگیرید.
  • آب آناناس به دست آمده را با شکر مخلوط کنید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از اینکه چند جوش زد مخلوط را از صافی رد کنید.
  • در مرحله آخر آب و وانیل را به ترکیب بالا اضافه کنید ‏تا به اندازه کافی غلیظ شود. پس از اینکه به قوام رسید ظرف را از روی حرارت بردارید و بعد از خنک شدن داخل ظرف بریزید در یخچال نگهداری کنید.

یکی دیگر از انواع نوشیدنی های خنک می‌توان به آیس کافی اشاره کرد برای آشنایی با طرز تهیه آیس کافی این مقاله را بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *